Dag 1 en 2 Amsterdam Beijing
Vanmorgen was het zo ver, ik moet eigenlijk zeggen, Gisterenmorgen was het zo ver!
Maandag om 11 uur vertrokken we vanuit ons huis richting Schiphol Amsterdam. Jaap was zoals altijd zo lief om ons weg te brengen. We waren op tijd op Schiphol en hebben meteen ingecheckt. Balie 1 dit keer. Na de check in, door de (voor ons) nieuwe security door. Na de de douane net als iedereen een beetje door de winkels struinen en daarna Starbucks. Tja, mogen toch wel een klein beetje het Amerikaanse erin houden. Bij de koffie hadden we het over onze groepsamenstelling. We wisten dat de gemiddelde leeftijd boven de 50 zou zijn. Toch is er nog een jong stel dat mee zou gaan. Je gaat dan toch een beetje rondkijken op Schiphol of je toevallig dat stel voorbij ziet komen. Daar ga je natuurlijk nooit achter komen. Er zijn immers zo veel mensen. Inmidels kwam er een jong stel tegenover ons zitten bij de Starbucks. Voor ons was de koffie al weer op en het was langzaam tijd om richting B23 te lopen.
Toen wij aan kwamen lopen bij de Gate, kwam het vliegtuig ook net aanrijden. Een Airbus A319. Een niet zo heel groot toestel, maar perfect voor de vlucht naar Frankfurt. Eenmaal ingstapt en zittende op onze stoelen (rij 23) ging het toestel meteen via de buitenvelderbaan de lucht in richting Frankfurt. Ondanks deze korte vlucht (45min) kregen we toch nog wat te drinken aangeboden.
We landen precies op schema. We wisten dat we niet heel ruim in de tijd zaten voor de overstap. 1 uur en 10 minuten. Eenmaal aangekomen bij de securitycheck naar onze gate (Z62) zagen we dat het best nog wel eens krap kon gaan worden. Er stond een enorme rij voor de Check. Gaande weg in de rij kwamen we er achter dat er 5 A380 vliegtuigen van Lufthansa in 45 minuten verpreid zouden vertrekken. Dat verklaart de hoeveelheid mensen die er staan. Om precies 17.12 lopen we de slurf in richting ons vliegtuig. Als je alleen al ziet dat er 4 slurven worden gebruikt om het vliegtuig te vullen. Omdat wij op rij 91 zaten, stappen we halverwege het vliegtuig in. Dit is dan ten hoogte van rij 50. Aangekomen bij onze stoelen bekeken we het vliegtuig. Wat een ruimte en wat een beleving. De beenruimte is iet meer dan een ander vliegtuig. Als je bij het raam zit, zit je niet opgevouwen om dat de ronding bij het raam er zit. Het is een genot om met dit vliegtuig te vliegen.
Om 17.40 vertrokken we iets verlaat van de Gate richting de baan. Eenmaal op de baan moesten we nog een vliegtuig voor laten gaan en daar gingen wij. Hij had een behoorlijke lengte van de baan nodig om op te stijgen. Wat meteen opvallend was in dit vliegtuig is de stilte. Tuurlijk hoor je wel dat je in de lucht hangt, maar het is vele malen rustigen dan in andere vliegtuigen.
Na 9 uur vliegen zette we voet aan Chineese grond. Beijing international Airport om precies te zijn. We bleven op ons gemak nog even zitten, het zal wel even duren voordat het vliegtuig leeg is, maar 10 minuten later liepen we al richting de bagage claim. Nog even langs de Chineese Douane, maar dat duurde helemaal niet lang. Aangekomen bij de bagageband, zagen we onze koffers er meteen al aankomen. Via de Exit op zoek naar onze reisleider van Fox. Al snel zagen we een lieftalige chineese dame staan met een Fox vlaggetje. We liepen haar kant op en werden direct aangesproken door een nederlandse man. Dat bleek onze reisleider te zijn. Jochen. Nee, ik schrijf het niet verkeerd hij heet echt Jochen. De Chineese dame bleek de gids te zijn voor de komende dagen in Beijing.
Het duurde even voordat iedereen er was en we compleet richting de bus konden vertrekken. Het was hier inmiddels 10.00 uur en dus dag 2 van onze reis was inmiddels al van start. Bij de bus aangekomen werden we gescheiden van onze bagage. Deze ging direct door naar het hotel. In de bus vertelde Jochen ons dat we rond 14.00 uur in onze kamers terecht konden. Hij wilde daarom het programma iets aanpassen door een optionele excursie, de Lama Tempel, te gaan inzetten.
Net op Chineese bodem en de reis nog in onze benen en dus ook de reiskleding op bezoek bij de prachtige Lama Tempel. Deze Tempel gebouwd in 1750, was ooit van een Chineese prins. Later is deze prins Keizer geworden. Iedereen die vervolgens in het huis wilde gaan wonen was te min. Want tja, tis immers wel het oude huis van een prins. Dit hebben ze opgelost door er een Tempel van te maken. De typische Chineese bouw, prachtige gebouwen. Hier komen per dag ook duizenden Chineese om te bidden. Ze doen dit doormiddel van offers. Voornamelijk gebruikt met hier Wierook voor. Je kunt je dus voorstelle wat voor lucht er hing.
Na het bezoek aan de Tempel was het tijd voor de lunch. Vlakbij de Tempel, op ongeveer 5 min. rijden zat het restaurant waar we gingen eten. Op typisch chineese wijze. Een grote ronde tafel, met in het midden een ronde schijf waar van allerlei gerechten op werde gezet Deze schijf kon je dan zo draaien en opscheppen dat wat jij wilde. Het was heerlijk ! Dat is even iets anders dan Foe Yong hai en Babi Pangang. De grootste uitdaging was het met stokjes eten. Het is even wennen, maar het lukte ons aardig.
Na de lunch zijn we naar het Hotel gereden, midden in het centrum van Beijing. Een prachtige kamer, met geen bijzonder mooit uitzicht zijn we onder de wol gegaan voor een powernap.
Na een heerlijk douche waren we weer een beetje opgeknapt voor de informatie bijeenkomst. Hierin zou Jochen een aantal zaken bespreken. Onder andere zaken die nog betaald moeten worden. (fooien, entreegelden) Daarnaast vertelde hij het programma voor de komende dagen en welke optionele excursies we hier bij kunnen boeken. Hij heeft ons alleen mee genomen in het programma voor de komende dagen. De rest, volgt later. Wij hebben er voor gekozen om op 1 excursie na, alles mee te beleven.
Vanavond kregen we van fox een Chinees Welkomst diner aangeboden. Net als de lunch waren dit een aantal traditionele gerechten uit de Chineese Keuken. Wat was het weer lekker !!!
Op de kamer aangekomen is het inmiddels 22.45 uur en is het in Nederland 6 uur vroeger (16.45) Dat betkend dat we inmiddels op onze powernap na bijna 30 uur onderweg zijn.
Ik ben er inmiddels achter dat de Chineese regering ons geen toegang geeft tot, Facebook, Twitter, Instagram, Google, Gmail en alle andere websites gelinked met Google. Ik kan dus helaas nu geen filmpjes online zetten. Dit moet namelijk via Youtube en ook dat is afgeschermd. Deze houden jullie nog van mij te goed !
Gelukkig is het wel mogelijk om deze site te benaderen.
Morgen gaat om 06.00 uur de wekker, want om 08.00 uur vertrekken we voor o.a. de verboden stad en een traditioneel Peking Eend Diner.
De foto's ga ik er nu ook gelijk op proberen te zetten
Check, Check
Het gaat nu echt opschieten!
Voor we het weten zijn we in Peking oftewel Beijing. Wij hebben er enorm veel zin in en zijn van alles aan het klaar maken voor onze trip naar China.
We gaan proberen u mee te nemen in onze rugzak. We weten niet of het allemaal zo gemakelijk zal gaan als in de Verenigde Staten. Hebben we WiFi? Laat de Chineese regering ons toe op deze website om ook van alles te plaatsen ???
Wij hopen dat jullie allemaal mee lezen met onze avonturen. Wij zouden het heel erg leuk vinden om jullie reacties te lezen via deze site. Onder aan ieder verhaal is het mogelijk om te reageren op onze avonturen.
Tot snel
Joshua en Sophie !
Een reis zonder Disney? Dat kan niet !!!
Ook tijdens onze aankomende reis kan niet zonder Disney. In Hong Kong bevind zich
Hong Kong Disneyland Resort
Hong Kong Disneyland Resortis gebouwd door de regering vanHongkongenThe Walt Disney Company. Het park is officieel geopend op12 september2005. Het bestaat uit het themaparkHong Kong Disneyland, de hotelsDisneyland HotelenDisney's
Hollywood Hotel, souvenirwinkel, restaurants en een entertainmentcentrum.
Deze faciliteiten zijn verspreid over 1.3 km2opLantau. Het park is gebouwd op deontgonnenPenny's Baai, in het noordoosten van Lantou-eiland (2 km vanDiscovery Bay), in Hongkong.
Het is het tweede project vanThe Walt Disney CompanyinAzië, nadatTokyo Disney Resort20 jaar geleden al was geopend. Het resort staat onder toezicht van vice presidentBill Ernest.
KLIK HIER VOOR EEN KORTE KENNISMAKING MET HET PARK (Filmpje)
De grote muur
DeChinese MuurofGrote Muuris een uit aarde en stenen opgetrokken verdedigingslinie in het noorden vanChina. De ruim 6.000 kilometer lange muur, die in het
Chineeslange muur van 10.000liheet, moest hetChinees Keizerrijkbeschermen tegen vijandelijkenomadischeruitervolkeren. Het complex strekt zich uit vanShanhaiguan, een stadswijk
vanQinhuangdaoaan deGolf van Bohai, tot deJiayupas, nabij de stadJiayuguanin de provincieGansu. De gehele verdedigingslinie, inclusief verdedigingsgroeven van 359 kilometer en 2.232 kilometer aan
natuurlijke grenzen (rivieren, heuvels en bergen), heeft een lengte van 8.850 kilometer.
De huidige Grote Muur is grotendeels tot stand gekomen ten tijde van deMing-dynastie(1368-1644), maar verdedigingsmuren hebben een lange historie in China. Al in dePeriode van Lente en Herfst(722
v.Chr. - 481 v.Chr.) werden deze gebouwd door de talrijke staten uit die tijd. De eerste keizer van deQin-dynastie,Qin Shi Huangdi, die China na eenperiode van oorlogenin 221 v.Chr. onder zijn
heerschappij verenigde, versterkte bestaande muren en voegde deze samen tot een uitgestrekte verdedigingsbarrière aan de noordgrens van zijn rijk.
e Muur is op veel plaatsen zwaar beschadigd of zelfs afgebroken. Daarom mag er op sommige stukken niet meer gelopen worden. De stenen zijn vaak voor andere doelen gebruikt of de muur is door erosie of oorlogsgeweld beschadigd. Toch zijn er nog grote delen over.
De Muur begint of eindigt aan de zeezijde in de Golf van Bohai met het grote fort Shanhaiguan dat enige jaren geleden helemaal herbouwd is. Dit fort heet de "Oude drakenkop" en is momenteel een, vooral voor Chinese toeristen, grote trekpleister. Het fort ligt iets ten noorden van de havenstadQinhuangdao.
De Chinese Muur is in1987opgenomen door deUNESCOop dewerelderfgoedlijst. In2007werd de Chinese Muur tot een van dezeven nieuwe wereldwonderengekozen.
De Verboden stad - Beijing
Volgens Chinezen is de Verboden Stad de meest indrukwekkende attractie van Beijing. Het enorme paleis met goudkleurige daken van waaruit de keizers eeuwenlang het rijk regeerden is met duizend gebouwen en bijna tienduizend kamers de moeite van het bekijken dan ook meer dan waard. Gelegen midden in Beijing, omgeven door hoge muren en reusachtige toegangspoorten, vormde het eeuwenlang een stad binnen de stad waar het tot de val van de keizers voor de gewone Chinees verboden toegang was. Tegenwoordig kan iedereen echter naar zo binnen stappen om de bijna ontelbare gebouwen, paviljoenen en kunstgalerijen met meer dan een miljoen bewaard gebleven werken te bezichtigen.
Hoe te bereiken
De Verboden Stad is eenvoudig te bereiken. Het ligt midden in de stad vlakbij hetPlein van de Hemelse Vrede. Elke taxichauffeur zal het kennen, maar houd er wel rekening mee dat er geen taxi’s voor
de ingang mogen stoppen en je dus een stukje zult moeten lopen. De Verboden Stad is uiteraard ook per metro te bereiken. Neem lijn 1 naar station Tiananmen East en dan uitgang A, of naar station
Tiananmen West op dezelfde lijn en dan uitgang B. Je zult de Poort van de Hemelse Vrede met het grote portret van Mao Zedong gemakkelijk herkennen. Deze poort ga je door en de daaropvolgende ook.
Je zult daarna op een langgerekt plein uitkomen met aan het eind een nog grotere poort. Dit is de ingang van de Verboden Stad.
Er is ook een achteringang, maar deze is iets moeilijker te bereiken. Mocht je de Verboden Stad aan de achterkant verlaten, bedenk dan dat hier geen metrostation is en dat je dus per taxi, per bus of per voet je weg terug zult moeten vinden. Wil je terug naar hetPlein van de Hemelse Vrede, waar ook de hoofdingang is en waar je weer de metro kunt nemen, dan gaat er vanaf de achteringang een speciale bus, lijn 1 (?1?), die voortdurend rondjes rond de Verboden Stad rijdt. Mocht je naar Wangfujing willen, de drukke winkelstraat waaraan ookveel hotelsgelegen zijn, dan kun je een andere speciale bus nemen, lijn 2 (?2?).
Oriëntatie
Hieronder een plattegrond van de Verboden Stad. De meeste mensen zullen aan de onderkant van deze plattegrond, vlakbij het Plein van de Hemelse Vrede, het keizerlijk paleis binnenkomen. Alle attracties die in dit artikel beschreven zijn op de plattegrond aangegeven.
Afbeelding valt onder de GNU Free Documentation Licentie
- A Meridiaan-poort
- B Hal van de Militaire Moed
- C Cultuurhal
- D Poort van de Opperste Vrede
- E Hal van de Opperste Vrede
- F Hal van de Centrale Vrede
- G Hal van de Behoudende Vrede
- H Poort van de Hemelse Puurheid
- I Paleis van de Hemelse Puurheid
- J Hal van Eenheid en Vrede
- K Paleis van de Wereldse Vreedzaamheid
- L Hal van het Ontwikkelen van de Geest
- M Klokkententoonstelling
- N Paleis van het Rustige Lange Leven
- O Keizerlijke Tuin
Vluchten terugreis
In onze vorige Blog las u alles over de heenvlucht.
Als we terug gaan vertrekken we vanaf Hong Kong International Airport.
De oude luchthaven,Kai Tak, was aan vervanging toe aangezien de populatie van Hongkong bleef groeien. In de jaren negentig werd begonnen aan de bouw van de nieuwe luchthaven. De kosten waren bijna 20 miljardeuro. Op 6 juli1998werd de luchthaven officieel in gebruik genomen.
In1997werd Hongkong weer overgedragen aanChina; deze machtsoverdracht tijdens de bouw van het complex was een complicerende factor voor de planners en financiers.
De luchthaven is veruit de grootste vrachtluchthaven ter wereld met in 2010 een verhandeld volume van 4.168.394 ton. Met 50.410.819 passagiers in 2010 is het de op tien nadrukste luchthaven ter
wereldqua passagiersaantallen
Vanaf Hong Kong vliegen we naar Muchhen in Duitsland. Deze reis zal 12.30 uur duren.
We maken deze vlucht in een Airbus 340-600.
In Mucnhen hebben we een overstaptijd van 3 uur, voor we verder vliegen naar Amsterdam Schiphol. Deze vlucht maken we met een Embrear 195.
Vluchten heenreis
Tijdens onze reis zullen we gebruik maken van 5 verschillende vluchten. Net als onze reizen naar de Verenigde Staten zullen we ook nu onze heen en terug reis maken met een overstap.
Onze eerste vlucht is van Amsterdam naar Frankfurt (Duitsland).
We maken vertrekken vanaf Amsterdam Schiphol naar Frankfurt am Main.
Frankfurt am Main airport is één van de grootste vliegvelden van Europa en stond voorheen bekend als Luchthaven Rhein-Main. Het vliegveld kent een moderne uitstraling en bestaat uit twee grote terminals welke door middel van een shuttlebaan met elkaar zijn verbonden. Deze shuttlebaan zorgt ervoor dat er ruim 4000 personen per uur vervoerd kunnen worden tussen de verschillende terminals.
Het vliegveld kent 4 banen, waarvan er drie 4000 meter lang zijn en één baan van 2800 meter. Deze kortere baan is enkel voor landingen beschikbaar.
We maken vanaf hier een vlucht van ongeveer 1 uur en 10 minuten in een Airbus A319
Onze volgende vlucht duurt ongeveer 9 uur en 15 minuten. Deze vlucht brengt ons naar Beijing.
De Internationale Luchthaven van Peking is het belangrijkste en grootste vliegveld van de Chinese hoofdstad Peking. Het vliegveld ligt 20 kilometer ten noordoosten van het centrum, in een exclave
in het district Chaoyang
Vanaf Frankfurt naar Beijng vliegen we in het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. De Airbus 380
DeAirbus A380is eenpassagiersvliegtuigvan hetEuropeseconcernAirbus. Hetwidebody-vliegtuig beschikt over twee verdiepingen en biedt plaats aan maximaal 853 passagiers. Bij een gemiddelde configuratie passen er 555 personen in. Het is het grootste luchtwaardige passagiersvliegtuig ter wereld; alleen deAntonov An-225, eenvrachtvliegtuig, is groter.
De eerste testvlucht werd gemaakt op27 april2005. Tweeënhalf jaar later, op 25 oktober 2007, maakte de A380 haar eerste commerciële vlucht. In dienst vanSingapore Airlinesvloog de A380 vanSingaporenaarSydney. Dit was eveneens de eerste route waarop een lijndienst door het toestel werd onderhouden. Per december 2014 hebben twaalf luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk 152 toestellen in dienst.
Op8 juni2010landde voor het eerst een A380 opBrussels Airport.[4]Een maand later, op15 juli, wasLuchthaven Schipholaan de beurt.[5]Bij deze
proef werd de technische afhandeling van het toestel getest. Nadat de test werd voltooid, vertrok het toestel weer op dezelfde dag.
(Als u hierboven op Filmpjes klikt, kunt u een flimpje bekijken binnen in de A380. Dit is dezelfde vlucht als die wij gaan maken. Van Frankfurt naar Beijing (Peking)
De overige vluchten leest u in een volgend verhaal !
Wat moet je voorbereiden voor een reis naar China ?
We gaan een groepsrondreis maken door China. Je kunt niet zo maar vertrekken naar China. Voor vertrek moet je een toeristenvisum aanvragen. Dit kun je doen bij onder andere de ANWB. Voor ons wordt het geregeld door de reisorganisatie. Ongeveer vijf a 6 weken van te voren gaat de reisorganisatie ons
visum aanvragen. Je moet hiervoor papierwerk invullen en je paspoort toesturen naar de Chineese ambasade. Je bent je paspoort dan ook een aantal weken kwijt.
Begin april moeten we naar het Erasmus voor inentingen. Informatie over inentingen vonden we op de website van de GGD.