Joshua en Sophie op reis

Dag 25 Kaapstad

De kamer van het hotel is echt goed. We hebben een prachtig uitzicht op de tafelberg en signaal hill. Het WK stadion ligt naast Signal hill en kunne we ook zien. Echter het hotel is 17 verdiepingen hoog, er zijn enorm veel mensen in dit hotel. Slechts 3 liften, en een eetzaal die niet toereikend is. Dus goed hotel, maar veel te druk.

We moeten door het weer wat andere keuzes maken. Helaas is het niet mogelijk om de tafelberg of signal hill te bellen vanwege het " petje" dat de berg op heeft.

We rijden via het centrum van Kaapstad. Hier komen we het beeld van Jan van Riebeek tegen. Het standbeeld van Jan van Riebeeck staat naast het standbeeld van zijn vrouw, Maria van Riebeeck, aan de Heerengracht in Kaapstad, Zuid-Afrika. Beide beelden staan met hun rug richting de zee en kijken in de richting van de Tafelberg. Het standbeeld van Jan van Riebeeck werd op 18 mei 1899 onthuld. Hij was een Nederlands chirurgijn en koopman in dienst van de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC). In 1652 stichtte hij de eerste Europese handelspost in Zuid-Afrika, in een gebied (de Kaap) dat toen bewoond was door verschillende Khoikhoi-stammen. De nederzetting met Fort de Goede Hoop bij Kaap de Goede Hoop zou uitgroeien tot de Kaapkolonie en uiteindelijk tot de huidige Republiek Zuid-Afrika. In vele steden en dorpen in Zuid-Afrika zijn nog altijd straten naar hem vernoemd.

We komen aan bij het taalmonument. Afrikaanse Taalmonument) is een van de twee monumenten in de wereld, die aan een taal gewijd zijn (het andere is het Nederlandse taalmonument in Burgersdorp, ook in Zuid-Afrika). Het is gebouwd op een heuvel en overziet een Instituut voor Lerarenopleiding in Paarl, in de West-Kaapprovincie, Zuid-Afrika. Het werd voltooid in 1975 en herdenkt het halve-eeuwfeest van de erkenning van het Afrikaans als een afzonderlijke taal naast het Nederlands.

Het monument bestaat uit diverse verminderende structuren van een convexe en concave aard, die invloeden van verschillende talen en culturen op Afrikaans zelf, evenals politieke ontwikkelingen in Zuid-Afrika symboliseren, als volgt:

Heldere Westen - de Europese oorsprong van de taal

Magisch Afrika - Afrikaanse invloeden op de taal

Brug - tussen Europa en Afrika

Afrikaans – de taal zelf

Republiek– uitgeroepen in1961

Maleisetaal en cultuur

Zoals ik al eerder schreef waren er enorm veel Europeanen in Zuid Afrika. Zo ook de Franse Hugenoten. Daaruit stamt de Franschehoek. Dit dorpje werd opgericht door de de Franse wijnboeren die de kennis mee namen vanuit Frankrijk.

Inmiddels is het niet alleen door Franse bewoont maar vooral de Duitsers nemen daar hun intrek.

We stoppen ook nog even bij de gevangenis waar Nelson Mandela de laatste 2 jaar had vast gezeten. Hier werd hij 11 februari 1990 veijgelaten.

Inmiddels zijn we aangekomen in Stellenbosch. Hier stappen we uit en maken we een lunchsstop. Het is hier prachtig ingericht in de oude stijl. Het is de wijnstreek, dus aan wijn geen gebrek.

Na de lunch en heerlijk gewandeld te hebben is het tijd voor een wijnproeverij in Stellenbosch. We gaan naar Neetelingshof. Een wijnboer die al sinds begin 1800 bezig is met het maken van wijn. We krijgen een rondleiding door de wijnkelder en mogen we 5 wijnen proeven. Een Savignon Blanc, een bekend van 6 witte druiven, merkt, pinotage en een Shiraz. Als extra krijgen we in klein comité nog een proef op de owls post (pinotage 2016) en de dessert wijn. Leuk om te proeven. Voor mij geen topwijnen.

We rijden vanaf de wijnproeverij direct door naar de Waterfront. Dit is het toeristisch centrum van Kaapstad. Hier bevindt zich een grote shopping mall met alle bekende merken. Gucci, Prada, Louis Vouiton, maar natuurlijk ook de H&M, zara en vele andere merken. Daarnaast zijn er ook diverse restaurants. Wij hebben vanavond gegeten bij Karibu. Leuk langs de haven.

Met de taxi terug naar het hotel en naar bed. Morgen staat er een lange dag voor de boeg. Morgen staat namelijk Robbeneiland op de planning. Dit kan alleen door gaan als de boten uitvaren en dat is als de wind onder de 35 km/h waait. We duimen dus dat dit zo is.

Daarnaast staat morgen onze geboekte verassing voor de deur. Deze is morgen avond en we kijken er naar uit!

Mark Bos

Wat een leuk verhaal weer en wat een reis! Echt ontzettend leuk. ??

Jan en Paula

Spannend ! We hopen dat alles door gaat voor jullie .Het is fijn dat je nog alles goed en duidelijk kan verwoorden met al die wijn op ! Hahaha

Anne-Marie

Leuk leuk leuk! Ook ik Brand van nieuwsgierigheid!! Xxx

Anita

Hoi hoi, ik beleef echt onze reis van februari opnieuw , ook naar Neetlinghof! Was erg gezellig! Wel duur, de wijnen daar.
En dan Kaapstad. Geweldig! Waterfront, leuk! Jammer dat de Tafelberg in de wolken ligt. Nu maar hope dat Robbeneiland wel door kan gaan.
Gaan jullie nog naar Kaap de Goede Hoop?
Ook heel bijzonder.
Heel veel plezier in Kaapstad. Zou zo weer willen. Groetjes!

Jan

Een mooi stukje geschiedenis Josh! Waar komt de naam Hottentotten vandaan? Precies, zo werd de Khoikhoi bevolking genoemd door de Nederlanders immigranten en VOC bemanning. Grappig hè. Zijn jullie het museum nog ingeweest? Kan mij voorstellen dat de wijnkelder meer aantrekkingskracht had al waren het geen top wijnen. Fijn dat het hotel, op de drukte na, goed bevalt. Benieuwd naar jullie Robben eiland impressies!

Natalya

Nou dat wordt een ritje door Kaapstad met Mickey Mouse of een diner bij la colombe.
Hopelijk is Robbeneiland wel doorgegaan, zou toch zonde zijn. Geniet!

Jaap en Coby

Weer mooie dingen beleefd en mee gemaakt
Wat een grote beesten die struisvogel jekijkt wel een beetje angst als je ze staat te voeren.
En nu klaar maken voor de terugreis goede reis en tot morgen.

petra

Mooi stukje geschiedenis. Veel plezier met de verrassing