Joshua en Sophie op reis

Dag 1 en 2 Amsterdam Beijing

Vanmorgen was het zo ver, ik moet eigenlijk zeggen, Gisterenmorgen was het zo ver!

Maandag om 11 uur vertrokken we vanuit ons huis richting Schiphol Amsterdam. Jaap was zoals altijd zo lief om ons weg te brengen. We waren op tijd op Schiphol en hebben meteen ingecheckt. Balie 1 dit keer. Na de check in, door de (voor ons) nieuwe security door. Na de de douane net als iedereen een beetje door de winkels struinen en daarna Starbucks. Tja, mogen toch wel een klein beetje het Amerikaanse erin houden. Bij de koffie hadden we het over onze groepsamenstelling. We wisten dat de gemiddelde leeftijd boven de 50 zou zijn. Toch is er nog een jong stel dat mee zou gaan. Je gaat dan toch een beetje rondkijken op Schiphol of je toevallig dat stel voorbij ziet komen. Daar ga je natuurlijk nooit achter komen. Er zijn immers zo veel mensen. Inmidels kwam er een jong stel tegenover ons zitten bij de Starbucks. Voor ons was de koffie al weer op en het was langzaam tijd om richting B23 te lopen.

Toen wij aan kwamen lopen bij de Gate, kwam het vliegtuig ook net aanrijden. Een Airbus A319. Een niet zo heel groot toestel, maar perfect voor de vlucht naar Frankfurt. Eenmaal ingstapt en zittende op onze stoelen (rij 23) ging het toestel meteen via de buitenvelderbaan de lucht in richting Frankfurt. Ondanks deze korte vlucht (45min) kregen we toch nog wat te drinken aangeboden.

We landen precies op schema. We wisten dat we niet heel ruim in de tijd zaten voor de overstap. 1 uur en 10 minuten. Eenmaal aangekomen bij de securitycheck naar onze gate (Z62) zagen we dat het best nog wel eens krap kon gaan worden. Er stond een enorme rij voor de Check. Gaande weg in de rij kwamen we er achter dat er 5 A380 vliegtuigen van Lufthansa in 45 minuten verpreid zouden vertrekken. Dat verklaart de hoeveelheid mensen die er staan. Om precies 17.12 lopen we de slurf in richting ons vliegtuig. Als je alleen al ziet dat er 4 slurven worden gebruikt om het vliegtuig te vullen. Omdat wij op rij 91 zaten, stappen we halverwege het vliegtuig in. Dit is dan ten hoogte van rij 50. Aangekomen bij onze stoelen bekeken we het vliegtuig. Wat een ruimte en wat een beleving. De beenruimte is iet meer dan een ander vliegtuig. Als je bij het raam zit, zit je niet opgevouwen om dat de ronding bij het raam er zit. Het is een genot om met dit vliegtuig te vliegen.

Om 17.40 vertrokken we iets verlaat van de Gate richting de baan. Eenmaal op de baan moesten we nog een vliegtuig voor laten gaan en daar gingen wij. Hij had een behoorlijke lengte van de baan nodig om op te stijgen. Wat meteen opvallend was in dit vliegtuig is de stilte. Tuurlijk hoor je wel dat je in de lucht hangt, maar het is vele malen rustigen dan in andere vliegtuigen.

Na 9 uur vliegen zette we voet aan Chineese grond. Beijing international Airport om precies te zijn. We bleven op ons gemak nog even zitten, het zal wel even duren voordat het vliegtuig leeg is, maar 10 minuten later liepen we al richting de bagage claim. Nog even langs de Chineese Douane, maar dat duurde helemaal niet lang. Aangekomen bij de bagageband, zagen we onze koffers er meteen al aankomen. Via de Exit op zoek naar onze reisleider van Fox. Al snel zagen we een lieftalige chineese dame staan met een Fox vlaggetje. We liepen haar kant op en werden direct aangesproken door een nederlandse man. Dat bleek onze reisleider te zijn. Jochen. Nee, ik schrijf het niet verkeerd hij heet echt Jochen. De Chineese dame bleek de gids te zijn voor de komende dagen in Beijing.

Het duurde even voordat iedereen er was en we compleet richting de bus konden vertrekken. Het was hier inmiddels 10.00 uur en dus dag 2 van onze reis was inmiddels al van start. Bij de bus aangekomen werden we gescheiden van onze bagage. Deze ging direct door naar het hotel. In de bus vertelde Jochen ons dat we rond 14.00 uur in onze kamers terecht konden. Hij wilde daarom het programma iets aanpassen door een optionele excursie, de Lama Tempel, te gaan inzetten.

Net op Chineese bodem en de reis nog in onze benen en dus ook de reiskleding op bezoek bij de prachtige Lama Tempel. Deze Tempel gebouwd in 1750, was ooit van een Chineese prins. Later is deze prins Keizer geworden. Iedereen die vervolgens in het huis wilde gaan wonen was te min. Want tja, tis immers wel het oude huis van een prins. Dit hebben ze opgelost door er een Tempel van te maken. De typische Chineese bouw, prachtige gebouwen. Hier komen per dag ook duizenden Chineese om te bidden. Ze doen dit doormiddel van offers. Voornamelijk gebruikt met hier Wierook voor. Je kunt je dus voorstelle wat voor lucht er hing.

Na het bezoek aan de Tempel was het tijd voor de lunch. Vlakbij de Tempel, op ongeveer 5 min. rijden zat het restaurant waar we gingen eten. Op typisch chineese wijze. Een grote ronde tafel, met in het midden een ronde schijf waar van allerlei gerechten op werde gezet Deze schijf kon je dan zo draaien en opscheppen dat wat jij wilde. Het was heerlijk ! Dat is even iets anders dan Foe Yong hai en Babi Pangang. De grootste uitdaging was het met stokjes eten. Het is even wennen, maar het lukte ons aardig.

Na de lunch zijn we naar het Hotel gereden, midden in het centrum van Beijing. Een prachtige kamer, met geen bijzonder mooit uitzicht zijn we onder de wol gegaan voor een powernap.

Na een heerlijk douche waren we weer een beetje opgeknapt voor de informatie bijeenkomst. Hierin zou Jochen een aantal zaken bespreken. Onder andere zaken die nog betaald moeten worden. (fooien, entreegelden) Daarnaast vertelde hij het programma voor de komende dagen en welke optionele excursies we hier bij kunnen boeken. Hij heeft ons alleen mee genomen in het programma voor de komende dagen. De rest, volgt later. Wij hebben er voor gekozen om op 1 excursie na, alles mee te beleven.

Vanavond kregen we van fox een Chinees Welkomst diner aangeboden. Net als de lunch waren dit een aantal traditionele gerechten uit de Chineese Keuken. Wat was het weer lekker !!!

Op de kamer aangekomen is het inmiddels 22.45 uur en is het in Nederland 6 uur vroeger (16.45) Dat betkend dat we inmiddels op onze powernap na bijna 30 uur onderweg zijn.

Ik ben er inmiddels achter dat de Chineese regering ons geen toegang geeft tot, Facebook, Twitter, Instagram, Google, Gmail en alle andere websites gelinked met Google. Ik kan dus helaas nu geen filmpjes online zetten. Dit moet namelijk via Youtube en ook dat is afgeschermd. Deze houden jullie nog van mij te goed !

Gelukkig is het wel mogelijk om deze site te benaderen.

Morgen gaat om 06.00 uur de wekker, want om 08.00 uur vertrekken we voor o.a. de verboden stad en een traditioneel Peking Eend Diner.

De foto's ga ik er nu ook gelijk op proberen te zetten

pauline

Mooie heenreis, en zoals ik al gewoon ben van jou weer heel beeldend verteld ; )
Ben nu al benieuwd naar het andere stel wat aan jullie tafeltje is aangeschoven. Komt daar nog een spannend verhaal? Oooh kan nie wachten. ????

Heleen

Heel veel plezier en geniet ervan!

Joke en Dick

Geniet van jullie reis en wij kijken weer uit naar de mooie foto,s en verslagen. Groetjes uit een druilerig hoogvliet.

Dennis & Saskia

Heel veel plezier!!

Marianne

Het klinkt allemaal heel goed. Geniet er van. Jullie gaan veel mooie dingen zien. En het is zo'n groot en veelzijdig land. Best een beetje jaloers hoor!

Frans van der Heiden

Geweldig! Een ding: toch wel een beetje jaloers????. Blijf zo schrijven en het wordt nog erger????????

Jaap vijfvinkel

Als ik het zo leest hebben jullie er veel plazier er in deze vakantie dus geniet er maar van

Anita

Heel erg leuk jullie verhaal te lezen. Wij maken vandaag zo ongeveer hetzelfde mee. Vanmorgen aangekomen in Maleisië.
Wat is het hier heet!
Een hele mooie reis toegewenst! Geniet ervan. Gaan wij ook doen!