Dag 4 Ohrigstad (Panorama route)

Het is nog niet gelukt om de foto's van gisteren online te krijgen, ik ben bang dat de foto's van vandaag dus ook niet lukken maar die houden jullie te goed. Zodra ze online staan zal ik jullie inlichten, want het is zeker de moeite waard!

Gisterenavond eindigde we de avond met een traditionele braai. Typisch zuid Afrikaanse manier van eten. Het is niet het eten maar de entourage. Een groot kampvuur in het midden met daarom heen de tafeltjes. Het eten was erg Lekker, veel vlees en op Afrikaanse wijze bereid.

Vanmorgen vroeg ging om 5 uur de wekker, want om 06.00u ging onze eerste game drive van start. 8000 hectare is het grondgebied van Hannah Lodge. We gingen in een open jeep waar de hele bus in paste op pad. Ruim 1,5 uur reden we door het gebied heen. We zagen diverse mooie vogels, waaronder de flying banana. De vogel die voor de makers van de lion king inspiratie gaf voor Zazu. Koedoe's, Impala's, bavianen, struisvogels en, de eerste van de Big 5, de Buffel. Deze grote grove beesten met een enorme horens is volgens de ranger de gevaarlijkste van de 5. De andere 4 hebben namelijk nog een moment waarop ze stoppen. De buffel niet, die blijft doorgaan. Deze beesten leven in kuddes en ze houden met elkaar alles in de gaten en dan de kleintjes in het midden. Bij deze kudde konden we dat heel goed zien, we konden heel dichtbij komen.

We konden helaas niet alle dieren zien die er zouden moeten zijn, maar het was een hele mooie tocht.

Na de game drive gingen we ontbijten. Je kunt vanaf het restaurant van het hotel uit over de prachtige Savanne. Toen we zaten te ontbijten werden we er op attent gemaakt dat er een groepje giraffen over stak. Wat een gezicht, 3 van die enorme beesten in de natuurlijke habitat.

Na het ontbijt vertrekken we met de bus voor de bekende Panorama route. Hier zien we prachtige vergezichten. We kijken de diepte in en hierin een hoogteverschil van 2200 meter. Dit is de diepste kloof van het zuidelijk halfrond. We hebben hier prachtige plaatjes kunnen schieten, maar vooral kunnen genieten van het vergezicht.

Onze volgende stop was de blyde rivier. Dit spreek je ook op zijn Nederlands uit (klinkt als blije rivier). Deze rivier heeft in de jaren de jaren flinke kolken gehad en hierdoor zijn er ronde trechters ontstaan. Ook vindt je hier kleine hoogte verschillen in het water, waardoor watervallen ontstaan.

Onze laatste stop voor de lunch was Lisabon fall. Deze waterval is eveneens de blyde rivier. Het is een mooie waterval om te zijn, zeker de moeite waard.

We luchten vandaag bij Harrie's Pancakes. Je raadt het al, pannenkoeken gevuld met... wat je wilt. Sophie nam de apfelstrudel pannenkoek en ik de banaan karamel pannenkoek. Erg lekker.

Na de lunch was het tijd voor de laatste stop van Vandaag, gods window. E3n vergezicht over de vallei en een gelijk idee dan Windows view in Yosemite NP, CA. Alleen is het zicht in Amerika mooier.

Een ander punt wat verderop deze wandeling zat is rainforest view. Het dankt zijn naam aan de wandeling, die je maakt om er te komen , door een rainforest is.

Na deze prachtige dag gaan we terug naar de Lodge. Het is inmiddels 16.15 als we aankomen bij het hotel. Het is een lange dag. Vanavond eten we in het restaurant van het hotel. Vanavond starten we ook, zoals geadviseerd door de Tropenarts in het EMC, met de Malariapille.

Morgen moeten we onze koffers weer mee nemen en gaan we op pad richting het Kruger National Park. Met morgenavond meteen de eerste Game Drive.

Als het lukt om de foto's van vandaag en gisteren te uploaden, dan laat ik jullie dat uiteraard weten!

We lezen graag jullie reacties !

Dag 3 Johannesburg -Ohrigstad

Vandaag hebben we een reisdag. Er zitten in onze reis een aantal reisdagen. Vandaag is niet de langste reisdag in kilometers. Zo een 370 km rijden. Alleen kun je deze afstand niet vergelijken met de afstand bij ons.

Hendrina (reisleider) vertelde ons eerder deze reis dat het landschap om de 100 km rijden veranderd. Dat is absoluut waar. Vanmorgen vertrokken we uit het stadse Johannesburg en al snel veranderd het landscahp in landbouwgrond, vervolgens kolenmijnen, veevolgens veeteelt, maisteelt, tulpenbollen en ieder keer weer verbaas het je weer. Het wordt ook veel heuvelachtiger en we komen op het hoogste stuk op 2575m boven zee niveau.

We lunchen langs de weg en rijden daarna door naar ons hotel voor de de komende 2 nachten, Hannah Lodge.

Een prachtige lodge gelegen in een eigen reservaat. Hier vindt Impala's, Koedo's, wrattenzwijnen, struisvogels en nog heel veel andere kleine beesten. We zitten boven op een heuvel en kijken uit over de vlakte en het lodge resort. Huisje 49 is ons verblijf voor de komende 2 nachten. Van binnen is het simpel, maar compleet, het uitzicht vanaf het zitje is prachtig.

Straks het diner en morgen om 6 uur de eerste game drive.

Er is heel slecht internet en de foto's volgen!

Dag 2 Johannesburg en Pretoria

Bedankt voor de vele reacties. Het is zo leuk om te lezen. Dus blijf vooral reageren of als u het nog niet heeft gedaan, we zouden het ook leuk vinden om uw reactie te horen.

Heeft u onze laatste foto's en video's al gezien. Klik boven aan de pagina op foto's of video's!

Vanmorgen stond vroeg de wekker wat om 07.30 zaten Sophie en ik heerlijk te ontbijten buiten in de tuin van ons hotel. English breakfast.

Aansluitend om 08.30u was de welkomstbijeenkomst. Hier stelde iedereen zich voor aan de groep en werd door Hendrien de reis doorgenomen. De groep is best groot en dus moeten er ook goede regels worden afgesproken.

Om iets na 9 uur begon is programma en gingen we met de bus op pad. De gids in Soweto (Josephine) verteld dat er 11 verschillende talen zijn in Soweto, wat staat voor South West Township, 9 verschillende bevolkingsgroepen. Het verschil tussen arm en rijk is duidelijk zichtbaar in Soweto.

Onze eerste stop is het vrijheidsplein, dit plein symboliseert de vrijheid en gelijkheid voor alle volkeren. Op de kop van dit plein staan de 9 bevolkingsgroepen symbolisch uitgebeeld.

Grote problemen in deze wijken is drank, drugs, jonge tienermoeders en armoede. We worden gewaarschuwd om absoluut geen geld of spullen aan de mensen te geven. Ze willen er namelijk alles aan doen om bedelen te voorkomen.

We komen aan bij het Hector Pieterson museum. Het Hector Pieterson Museum is genoemd naar een van de eerste scholieren die bij de opstand van 1976 in Soweto werden doodgeschoten. De scholieren protesteerden tegen de plannen van de regering om op scholen verplicht het Afrikaans in te voeren. Al sinds april 1976 waren de scholieren van Soweto in staking. Op 16 juni was een protestmars gepland. Dertigduizend schoolkinderen verzamelden zich. Ze zongen vrijheidsliederen en droegen spandoeken met leuzen als ‘weg met het Afrikaans’. De veiligheidspolitie probeerde de massa uiteen te drijven met traangas. Toen dat niet lukte werd er geschoten. De foto van de doodgeschoten 12-jarige Hector Pieterson (Foto hierboven) – in de armen van een medescholier – ging de wereld over en werd het symbool van de strijd tegen apartheid

Naast een bezoek aan het indrukwekkende museum bezoeken we lopend de plek waar Hector werd neergeschoten.

Na dit bezoek lopen we door naar het huis van Nelson Mandela, Huise 8115, gelegen op Vilakazi Street, Orlando in Soweto is inmiddels één van de meest bekende adressen in Zuid-Afrika. Het is het huis waar de voormalige president van Zuid-Afrika, Nelson Mandela, ruim 12 jaar heeft geleefd. Opvallend is dat Winey(zijn 2e vrouw) in het midden van het huis een muur liet neerzetten. Het gebeurde namelijk vrij regelmatig dat er geschoten werd op het huis. Dan konden ze samen met de kinderen achter de muur schuilen en bleven ze ongedeerd. Dit is de eerste keer kennismaking met Nelson Mandela. In onze reis zullen we hem nog veel vaker tegenkomen.

Om de hoek bij het huis van de familie Mandela, staat het huis van Desmond Tutu. Hij woont hier zelf al lang niet meer, maar zijn familie wel.

We nemen afscheid van Josephin en gaan op pad richting het voortrekkersmuseum.

Het Voortrekker Monument herdenkt de Afrikaner pioniers, de Boeren, die vanaf 1836 de Kaap verlieten. Ze trokken naar de Zuid-Afrikaanse binnenlanden om aan de Britse overheersing te ontsnappen. Het imposante monument is een vierhoekig granieten gebouw met op de muren het verhaal van de Boeren. Je ziet onder andere 64 wagons opgesteld in een traditionele laager, een cirkel.

Na de lunch nabij het voortrekkersmuseum rijden we richting het Krugerhuis. Het voormalige huis van Paul Kruger, President van de Zuid Afrikaanse Republiek.

Als laatste op het programma, het parlementsgebouw. Union sqaure. Het parlementsgebouw van Zuid Afrika. Voor het gebouw staat een gigantisch beeld van Nelson Mandela.

Op de weg terug is het erg druk op de weg, maar na ruim 2 uur bereiken wij ons hotel.

Even opfrissen en met elkaar een hapje eten bij het hotel.

Het was al met al een hele volle dag met heel veel indrukken. Vanavond zijn we gelukkig redelijk bij tijds op de kamer. Morgen opnieuw 07.30 uur aan het ontbijt.

***** kijk voor de laatste foto's en video's *****

Dag 1 Amsterdam - Johannesburg

Vanmorgen was de start van onze trip. Jaap was opnieuw zo lief om ons naar Schiphol te brengen. Hij kwam ons om 05.30 uur halen. Onze reis is begonnen !

We konden redelijk doorrijden richting Schiphol en stonden daarmee dan ook een klein uur later op Schiphol. Nadat we Jaap hebben uitgezwaaid zijn we direct Vertrek 2 binnen gegaan. Bij KLM is het mogelijk om je bagage via de Bagage drop off je koffer in te leveren. Mijn koffer was iets boven de 23kg, maar gelukkig had Sophie nog ruimte en konden we wat balans brengen in het gewicht. Het was behoorlijk bij de drop off boxen en ik voelde me een beetje opgejaagd. Mijn koffer was inmiddels klaar om in te checken en dat deed ik dus ook. Sophie was intussen haar koffer weer aan het dicht maken. Toen mijn koffer weg was miste ik mijn paspoort. Ik raakte redelijk in paniek en wist even niet zo goed wat te doen. Ik had waarschijnlijk in de snelheid mijn paspoort in mijn koffer gestopt.!

Gelukkig kwam er snel een grond stewardess doen is mee nam en uiteindelijk er voor zorgde dat de koffer werd terug gehaald. Men vertelde dat het ongeveer een uur duurde voor de koffer terug verwacht zou mogen worden. We moesten met een beveiligingsbeambte mee naar de bagagebanden. Bij bagageband 15 zou mijn koffer naar boven moeten komen. We zijn daar gaan zitten en ik baalde enorm, hoe kon ik nou zo dom zijn. Ongeveer 45 minuten nadat ik mijn koffer had ingecheckt, kwam mijn koffer naar boven met de band. Toen ik hem openmaakte lag daar bovenop, mijn paspoort. Een diepe zucht van opluchting! We liepen direct naar boven en checkte bij een grond stewardess in bij KLM. Een onrustige start van de dag, maar gelukkig kwam dit goed. Mijn leermoment, laat je niet opjagen door de drukte die er is.

Na de security check en de paspoort controle was het tijd voor een bakkie bij Starbucks. De nieuw, grote, Starbucks nabij lounge 2 is erg mooi geworden. Veel kassa's dus je wordt ook snel geholpen. Na nog wat winkeltjes bezocht te hebben was het inmiddels tijd om te boarden. Toen we bij de gate aankwamen konden we praktisch gezien direct doorlopen. Tien minuten later dan gepland vertrok de PH-BQI via 18L in de richting van Zuid Afrika.

Het was volgens de planning 10 uur en 45 minuten vliegen. We zijn goed verzorgd door het KLM personeel in het vliegtuig. Met ruime keus aan filmes, series, games en nog veel meer, waren de uren zo voorbij.

Om 21.20uur precies zette wij voet aan de zuid Afrikaanse grond. Koffers ophalen en op zoek naar onze reisleiding.

Toen we door de welbekende deurtjes kwamen stond Heenndrine (Als ik haar naam goed spel, al op te wachten. Een kleine (ik schat in 1,60m hoog) blonde zuid afrikaanse. Ze neemt ons mee naar de bus en gaan vervolgens op pad richting ons hotel net buiten Johannesburg.

Aangekomen bij ons hotel werden we ontvangen met een welkomstdrankje en kregen we direct onze kamers toegewezen. Wij ontvingen kamer 24 en gingen daar direct heen. Wat een mooie ruime kamer. Grote badkamer en een groot bed. Vanavond nog even chillen en dan lekker slapen. We hebben hier geen tijdsverschil met Nederland en morgen om 06.15u de wekker en 07.15u aan het ontbijt.

Het was een volle maar heftige dag!

***** foto's van dag 1 toegevoegd *****

Het verhaal van Nelson Mandela!

Tijdens een groot gedeelte van onze reis zullen we in aanraking komen met het leven van Nelson Mandela. Ter introductie voor onze reis nemen we jullie een notendop mee in het leven van Nelson Mandela.

5 december 2013 is een verdrietige dag voor heel Zuid-Afrika. Het is de dag waarop een wereldleider van ongekend formaat, een icoon waar de hele wereld trots op is en een 95-jarige man die door iedereen gemist zal worden, overleed. May Madiba rest in peace.

Voordat Nelson Mandela deze internationale status bereikte, heeft hij letterlijk en figuurlijk een 'long walk' afgelegd. Hieronder een poging zijn leven en grootste achievements samen te vatten.

Als hij sprak, hing de wereld aan zijn lippen. Zijn terugkeer naar de vrije wereld was reden tot wereldwijde euforie. Hij is de vader, moeder en gids van de Zuid Afrikaanse democratie. Beroemd om talloze quotes die doordrenkt zijn van hoe een ideale wereld eruit zou moeten zien. Van hoe een ideaal Zuid-Afrika eruit moet zien. Opgetekend voor, tijdens en na jarenlange gevangenschap. Nelson Mandela, een icoon van wereldformaat. De wereld is een stukje leger zonder hem.

Om in 95 jaar tijd 27 jaar gevangenschap uit te zitten, een land van de onderdrukking te bevrijden, een Nobelprijs voor de vrede in de wacht te slepen en president van Zuid-Afrika te worden, kun je geen minuut verspillen. En dat heeft hij dan ook niet gedaan.

Om het leven van ‘Madiba’, zoals Mandela liefkozend genoemd wordt - verwijzend naar de Xhosa-stam waar hij toe behoort - in een notendop proberen samen te vatten, is geen gemakkelijke opgave.

“During my lifetime I have dedicated myself to the struggle of the African people. I have fought against white domination, and I have fought against black domination. I have cherished the ideal of a democratic and free society in which all persons live together in harmony and with equal opportunities. It is an ideal which I hope to live for and to achieve. But if needs be, it is an ideal for which I am prepared to die.” Met deze woorden besloot Nelson Mandela zijn verdediging, voordat hij door het Apartheidsregime tot levenslang werd veroordeeld.

Lastpak Rolihlahla
Op 18 juli 1918 zag Rolihlahla Mandela het levenslicht in een klein dorpje in de hoofdstad van de Transkei, genaamd Mvezo. Zijn vader, familie van het hoofd van de Thembu-stam, overleed 9 jaar later. Rolihlahla, wat in Xhosa ‘lastpak’ betekent, volgde zijn basisonderwijs aan een locale mission school en werd hier omgedoopt tot Nelson, de naam waarmee hij later geschiedenis zou schrijven. De koosnaam Madiba zou hem later als eerbetoon toegekend worden.

Van jongs af aan was Nelson Mandela geïntrigeerd door de verhalen over hoe zijn voorvaders het vaderland verdedigden. Deze verhalen maakten zo’n indruk op de jonge Nelson dat ze hem inspireerden tot zijn eigen strijd voor gerechtigheid. Nelsons ambitie om advocaat te worden en zijn onvermoeibare drive voor gerechtigheid werden verder gestimuleerd door de de vernederingen van Apartheid. “Een duizend onwaardige behandelingen wekte in mij een boosheid, een verlangen op om het systeem te bevechten dat mijn volk knechtte.” (Uit: 'A Long Walk to Freedom').

Eerste zwarte advocatenkantoor
Samen met collega-advocaat Oliver Tambo opende hij in 1952 het eerste zwarte advocatenkantoor van Zuid-Afrika. Naast zijn werkzaamheden als advocaat bekleedde hij binnen de ANC zowel de functie van Nationaal Vice-President als Transvaal president.

Geïnspireerd door Mahatma Ghandi propageerde Mandela geweldloos verzet tegen het Apartheidsregime. Tevergeefs. Toen resultaten uitbleven en er binnen de ANC meer en meer verdeeldheid ontstond, besloot hij een andere weg in te slaan om zijn idealen te bereiken. Hij werd in 1961 leider van de gewapende tak van de ANC - Umkhonto we Sizwe (MK). Zijn arrestatie in 1963 was een direct gevolg daarvan.

Ondanks dat Mandela de daaropvolgende 27 jaren vastzat op Robbeneiland en in andere gevangenissen, groeide zijn reputatie en bekendheid wereldwijd enorm. Vanuit zijn cel werd Mandela het symbool voor de strijd tegen Apartheid. Zuid-Afrikaanse kinderen groeiden op met verhalen over Nelson Mandela, die naarmate de jaren verstreken steeds mysterieuzer werd. Het feit dat er zelden foto’s van hem verschenen, droeg aanzienlijk bij aan de mythe.

Free Mandela
Ondertussen groeide de weerstand tegen het Apartheidsregime, dat nu met internationale boycots en toenemend verzet van de Black Consciousness Movement(BCM) geconfronteerd werd. De kreet ‘ Free Mandela’ werd nu niet alleen door de lokale bevolking geuit, maar kreeg meer internationaal gewicht en werd steeds dwingender.

Voor de blanke regering zat er uiteindelijk niets anders op dan Mandela op 11 februari 1990 vrij te laten. De vrijlating werd uitbundig gevierd en wereldwijd gevolgd op miljoenen televisieschermen overal ter wereld. Dat Mandela niet stil had gezeten in de gevangenis werd direct duidelijk toen hij verklaarde zich volledig te wijden aan zijn ideaal van een verenigd Zuid-Afrika, waar blank en zwart elkaars gelijken zijn. Zijn eerste toespraak op de The Grand Parade in Kaapstad, vanaf het balkon van het stadshuis, is legendarisch.

Onderhandelingen met de Klerk
Hij hervatte zijn positie als leider van het ANC en onderhandelde met president F.W de Klerk voor de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika. En met succes, want in 1994 werd Nelson Mandela de eerste democratisch verkozen president van Zuid-Afrika, dat vanaf dat moment als de Regenboognatie bekend zou komen te staan.

Velen vreesden voor geweld, wraak en onrust door de nieuwe machtsverhoudingen. Veel blanken verlieten in die jaren ongerust Zuid-Afrika en zochten hun heil in landen als Engeland, Australie en de Verenigde Staten.

Mandela nam gewaagde stappen en risico’s om zijn idealen te bereiken. Hij spoorde elke bevolkingsgroep aan tot vrede en vereniging, ondanks de complicaties van het verleden dat dit land getekend had. Als toonbeeld van vergeving leidde Mandela het nieuwe Zuid-Afrika naar een democratie.

Zijn rol als president werd in 1999 overgenomen door Thabo Mbeki, maar als geestelijk leider, icoon en inspiratie zal niemand hem ooit kunnen vervangen. Ook de opvolger van Mbeki - de huidige president Jacob Zuma - is daar helaas geenszins in geslaagd. Onder zijn leiding is de ANC de laatste jaren jammerlijk genoeg ogenschijnlijk alleen maar verder uit elkaar gevallen.

“If there are dreams about a beautiful South Africa, there are also roads that lead to their goal. Two of these roads could be named Goodness and Forgiveness.” (Nelson Mandela)

Update Voorbereidingen

Het gaat nu echt opschieten. Nog even even en dan vertrekken we voor ons avontuur naar Zuid Afrika.
We vertrekken binnenkort van Schiphol Amsterdam met een rechtstreekse verbinding met Johannesburg. Of zoals het vliegveld wordt benoemd Tambo International Airport.

OR Tambo International Airport is een grote luchthaven dicht bij de stad Johannesburg in Zuid-Afrika. Het is een luchthaven voor binnen- en buitenlandse vluchten en is de drukste luchthaven van Afrika, die in 2007 gebruikt is door ongeveer 19,5 miljoen passagiers. De luchthaven is de grootste hub van South African Airways (Suid-Afrikaanse Lugdiens), de luchtvaartmaatschappij van Zuid-Afrika.

Met een Boeing 777-300 vliegen we in minder dan 11 uur naar Johannesburg.

Vanaf hier gaat onze reis beginnen door het land van Nelson Mandela, het land van het Krugerpark en de heerlijke wijnen.

Nog even wachten maar dan gaan we op pad. Wij hopen dat jullie ook dit jaar weer net zo enthousiast zijn en reageren op onze avonturen en verhalen. Het is voor ons erg leuk om jullie reacties te lezen, dus blijf reageren !!!!
Hou ook onze foto en film pagina in de gaten !

Tot snel !!!

Update voorbereidingen - wel of geen Malariapillen

2 maanden geleden hebben we jullie verteld dat onze trip naar Zuid-Afrika gaat. Er zijn behoorlijk wat voorbereidingen te doen en een van de belangrijkste was ons bezoek aan de tropenarts.

Zuid-Afrika is gedeeltelijk Malariagebied. We wilde dus van te voren bespreken met een arts of het voor ons ook nodig is om voorzorgsmaatregelen te nemen. KLIK HIER voor een kaartje.
Zoals je ziet is niet heel Zuid-Afrika een Malaria gebied. Wel een gedeelte van onze reis gaat door Malariagebied. Het advies is om een dag voor je het Malariagebied in gaat te beginnen met slikken, het aantal dagen dat je er bent slikken en nog een week erna blijven doorslikken. De Malariatijd begint in september en eindigt ongeveer in mei.
Dit is het advies wat wij kregen, mocht jij ook naar Malariagebied gaan, maar dan zelf een afspraak met de huisarts of de tropenarts om een persoonlijk advies te krijgen.

Mochten jullie oude verhalen van ons terug willen lezen. Klik hier voor een overzicht. Het nieuwste verhaal staat bovenaan en alle voorgaande verhalen vindt je verder naar beneden.
Ook kun je onder het kopje video al onze vorige filmpjes vinden. Ook kun je kijken op onze Youtube Pagina (Klik Hier) je kunt je ook hier abonneren.

Als je vragen, tips of opmerkingen hebt kun je ons ook mailen op joshuaensophie@gmail.com

Hou onze pagina in de gaten! Het aftellen is begonnen !

Onze volgende trip gaat naar !

Een jaar geleden ging onze laatste week in van onze vorige trip. We waren toen in Florida USA. Om precies te zijn hadden op 10 mei 2016 onze laatste dag in de Magic Kingdom. Het hoofdpark van Disneyworld. Mooie herinneringen en een fantastische reis !

Zoals we eerder al aan jullie omschreven gaan we dit jaar later dan jullie van ons gewend zijn. We vertrekken na de zomerperiode Eerder gaven we jullie al een hint met de versie van " Pata Pata " (Klik hier) van Playing for change.

We willen jullie ook deze keer mee nemen in onze rugzak en laten zien wat dit land voor natuurschoon heeft. We gaan op zoek naar de Big Five in South Africa !

Het is van ons beide een wens om de Afrikaanse Savanne te zien en de dieren in hun natuurlijke omgeving te spotten. Waar we allemaal precies naar toe gaan, dat gaan we jullie de komende maanden vertellen. We nemen jullie mee in onze voorbereidingen op deze fantastische reis ! We zijn benieuwd naar jullie reacties en horen graag of jullie nog tips voor ons hebben.

Tot snel !

Groeten van Sophie en Joshua

************************************************************************************************************

joshuaensophie.reismee.nl neemt jullie mee tijdens onze avonturen ! Wilt u ons blijven
volgen vul dan aan de rechterzijdeuw mailadres in. U ontvangt dan automatisch een
mail zodra er weer nieuwe verhalen op onze blog staan.

U kunt ons mailen opjoshuaensophie@gmail.com