Dag 13 St. Lucia - Durban

Vanmorgen vertrokken we al op tijd van ST. Lucia. We lieten de Hippo's achter ons en reden in de richting van de derde grootste stad van Zuid Afrika. Ook de meest criminele stad van Zuid Afrika. Durban.

Als we de stad binnenkomen worden we gewaarschuwd dat het een criminele stad is en dat het niet toegestaan is voor ons om alleen op straat te lopen. Het is te gevaarlijk. Vragen of iemand een foto van je maakt, kost jouw her bezit van je telefoon.

We bezoeken het stadscentrum doormiddel van een tour met onze bus. Preggi (onze chauffeur) is geboren en getogen in Durban. Na een indruk van de stad te hebben gekregen rijden we naar ons hotel in het noorden van de stad. Het is eigenlijk al buiten de stad, maar wel vlak bij het hotel.

Voor we bij ons hotel staan neemt Preggi ons mee naar een typisch Indiaas restaurant. Hier krijgen we een fantastische pallet aan smaken te proeven. Even iets anders dan Afrikaans.

We komen op onze kamer en slapen in Holiday inn. Het voelt vertrouwd, even voelt het alsof we inchecken in een Amerikaans hotel. Alles klopt aan de kamer. Mooie bedden, prachtige badkamer met een goeie douche. Gewoon een kamer waarvan je weet. Dit klopt allemaal. Helaas was het vorige hotel dit niet helemaal in orde.

Na het inchecken en onze zwemkleding te hebben aangetrokken, zijn we naar het strand gegaan en hebben we even bij de zee gestaan. Helaas was de zee erg ruig en zou het onverantwoord geweest zijn om te gaan zwemmen. Wel even lekker om in de Indische Oceaan gezeten te hebben. Het was lekker water.

Na onze strand ervaring hebben we lekker een Ceaser salade gegeten. We zaten nog behoorlijk vol van de indiaase lunch van vanmiddag.

Morgen een lange bus dag met een bezoek aan een Mandela monument.

Dag 11 en 12 HluHluwe- ST. Lucia

Vandaag het verhaal van 2 dagen.

We vertrokken vanuit Bayala Game Lodge met gemengde gevoelens. We werden daar zo goed en leuk geholpen en het was een prachtige hotel, dat we er eigenlijk allemaal wel wilde blijven.

De reis naar St. Lucia was ongeveer 2,5 uur. Voor we door reden naar ons hotel maakte we een tocht met de boot. Tijdens deze trip zagen we enorm veel nijlpaarden. Deze zaten langs de randen van de oevers, maar ook in het water. We hebben er wel 50 of meer gezien. Wat een collosale beesten. Je zult het niet geloven, maar deze gevaarten kunnen een snelheid (lopend) bereiken van tot 45 km/h.

Ook waren er diverse krokodillen te zien. De grootste die we zagen had een lengte van ruim 7 meter. De krokodillen hebben de grootste kracht in hun kaaken ter wereld. Ze breken je boten in 1 klap.

Na de boottocht zijn we door gegaan naar ons hotel. Het hotel ligt niet zo ver (10 min) van het water vandaan. Dat betekend dat we ook gewaarschuwd worden om in de avond goed op te letten voor Nijlpaarden. Ze lopen Savonds nog wel eens door het dorp heen.

Voordat we naar het restaurant gingen, liep er een nijlpaard voor het hotel langs, naar de hoofdstraat. Dit jonge nijlpaard, ongeveer 1 jaar en 480 kg keek niet op of om en liep vrolijk door de straten rond.

Vrijdag morgen, stonden we op en het was redelijk bewolkt. Vandaag hadden we maar een halve dag op de planning staan en dat vond ik helemaal niet erg. Vandaag was het even nodig om rustig aan te doen.

In de ochtend vertrokken we naar Cape Vidal. Een mooie groen strook langs de kust. Hier zijn op de Leeuw na alle dieren van de Big 5 te vinden. Zeebra's, buffels, gnoes, luipaard, Impala's en nog heel veel meer!

We werden getrakteerd op heel veel dieren.

Halverwege de rit vroeg de chauffeur of ik het stuur even wilde overnemen. Nou dat wilde ik wel! Ik heb dus ruim 3 kwartier het stuur overgenomen van een 35 meter lange en 4,10 meter hoge Scania bus. Het ging perfect en het reed als een zonnetje.

internet niet heel snel, dus foto volgen

Aan het einde kwamen we uit bij de mooie Indische Oceaan. Een bijzonder mooie plek waar de wildernis over gaat in een prachtig wit strand met blauwe zee. Sophie en Ik namen hier samen de tijd om even te genieten van de enorme overweldigende schoonheid. Even kwam de zon door de wolken heen. Het was een prachtig gezicht en het was onbeschrijfelijk mooi.

Vanmiddag hadden we vrij om te gaan en staan waar we wilde. Het was geen weer om langs het zwembad te liggen, dus namen we samen even de tijd om terug te kijken op wat voor fantastische belevenissen we nu al hebben gehad.

Vanavond onze laatste avond in St. Lucia en gaan we eten bij Ocean Sizzler.

Dag 10 Hluhluwe

Vanmorgen was het voor het eerst dat we iets langer konden blijven liggen. We vinden het heerlijk om even niet om 6 uur op te moeten. Vanmorgen om 9 uur aan het ontbijt en om 11 uur vertrek van onze Lodge.

Vanmiddag stond er een Game Drive inclusief lunch gepland in HluHluwe. Hluhluwe-Imfolozipark (voormalig Hluhluwe-Umfolozi Game Reserve), 280 km ten noorden van Durban, is het oudste natuurpark in Afrika. Het park bestaat uit 960 km² heuvelachtig gebied in centraal Zoeloeland bedekt met klassieke savannes. Het is het enige park in KwaZoeloe-Natal dat alle dieren uit De Grote Vijf telt: Afrikaanse olifanten, leeuwen, buffels, luipaarden en neushoorns.

Het park is bekend om zijn rijke fauna en de aanwezige witte neushoorns die dankzij succesvolle kweekprogramma's in het natuurpark van uitsterven werden gered. Het park telt nu ruim 1600 witte neushoorns; vele honderden dieren werden uitgewisseld met andere natuurparken in Zuid-Afrika en erbuiten.

Tijdens deze game drive hebben we weer enorm veel dieren gezien. Giraffen, buffels, olifanten, Impala's, inyala's, koedoe's, zeebra's en enorm veel Neushoorns. Deze laatste hadden we nog niet eerder Gezien, dus dat zet de teller op 3 van de Big 5. De ontbrekende zijn de luipaard en en de Leeuw. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de Cheetah stiekem een beetje als luipaard tel.

Het park waar we nu waren is heel anders dan het Kruger Park. Het park waar we nu zijn is kleiner en veel minder druk dan het Kruger. Je zit dichter op de dieren en je ziet veeeeel meer. Wat dat betreft een mooie dag.

Vandaag is ook een bijzondere dag. Sophie en ik zijn vandaag precies vijf jaar samen. Daarom hebben we bij terugkomst een flesje bubbels geopend en gevierd dat we 5 jaar samen zijn!

Morgen vertrekken we weer naar het volgende hotel. We kijken enorm uit naar de boottocht die in de planning staan.

Daarover morgen meer.

×××××××××××××××××××××××××××××××××××

Blijf reageren!!! We vinden het leuk om jullie reacties te lezen!

Kijk ook eens bij Video's. Er staan een aantal nieuwe tussen!

Heb je alle foto's al gezien ????

Dag 9 Swaziland - Hluhluwe

een niet zo lang verhaal vandaag omdat we vandaag vooral hebben gereden.

Foto's online !!!! De Foto's t/m dag 8 staan online. Klik bovenaan op Foto's en zie onze foto's van de laatste dagen. Laat gerust jullie reacties achter!

.Vanmorgen vertrokken we na een heerlijk Engels ontbijt. We bezochten als eerste een kaarsenmakerij. Hier maakt men met de hand kaarsen. Niet zo maar kaarsen, maar kaarsen in de vorm van de Afrikaanse dieren. Het is bijzonder om met een "drukkie en een trekkie" een dier te krijgen. We hebben hier een klein souveniertje gekocht.

Na een heerlijke lunch bij Nisela gingen we door naar de grens van Swaziland met Zuid-Afrika. Ook hier deden we weer het zelfde tafereel als twee dagen geleden. Eerst naar de departure van Swaziland en dan lopen door niemandsland naar de Arrival. Hier krijgt iedereen weer een stempel en kunnen we weer terug naar de bus. Vanaf hier gaan we de grens over en zijn we weer terug in zuid Afrika. Vanaf daar rijden we eigenlijk gelijk weer een wildpark in. Na nog geen kilometer staan we oog in oog met een aantal giraffen. Ze zijn druk met het eten van bladeren.

Ook zien we Impala, mariboes, buffalo en zeebra. We rijden door en komen aan op onze lodge voor de komende 2 nachten. We worden zingend ontvangen en komen in een prachtige lodge. Een hoofdgebouw met bar restaurant en lounge. De kammers staan als een u naast de lodge en middenin het zwembad. Het gebied is grenzend aan het gebied met de big 5. Ben benieuwd wat we allemaal gaan horen vannacht.

Na een lekker diner met uiteraard een glaasje wijn isnnhetbtijd om te gaan slapen. Morgen valt er een excursienuit, dus lekker relax ontbijten.

Foto's volgen morgen.

Dag 8 Swaziland

Wakker worden in Swaziland is echt niet anders dan in Zuid Afrika. Vanmorgen stonden we op tijd om een typisch Engels ontbijt te krijgen. Scones, thee, scrambled ergs, de hele rattaplan. Heerlijk!

Daarna gingen we op pad richti g Miliwani. De originele reis zou ons laten slapen op dit resort. Echter Fox had er voor gekozen om de 16-daagse groep hier te plaatsen en ons in het eerder verteld hotel boven op de berg.

Aangekomen bij het park zagen we meteen de Gnoes, Impala's, zebra,s en everzwijnen. Op het resort konden we meteen de Beehaves zie waar de andere groep dus u sliep. Een soort rieten keppeltjes, waarin dan de persoonlijke voorzieningen zaten. Het zag leuk en autenthiek uit, maar heel eerlijk ben ik niet heel rauwig om dat wij slapen waar we nu slapen. Aa gezien dit gewoon een gezellig, wat gedateerd, maar leuk hotel zitten.

Op het terrein nam Hendrina ons mooi over het uitgestrekte terrein. Gnoes, zeegras, Impala's, apen, ibissen en nog andere dieren. We maakte met een groepje een heerlijke wandeling va ruim 2,5 uur. Het was een beetje benauwd en drukkend weer, maar niet heel warm. Maar perfect om een mooie wandeling te maken.

Toen we op de terugweg waren kwamen we ook meneer crocodil tegen. Op het eiland van een van de meertjes daar, lagen behoorlijk wat crocodillen en die genoten van het kleine beetje zon wat kwam.

We lunchten lasagne op het resort en gingen in de middag nog langs een typische Swazi markt. Op deze markt vindt je vooral kleine snuisterijen. Hout snijwerk, speksteen, en allerlei andere troepjes. Inmiddels was de temperatuur gestegen en was bet niet lekker om te lopen op dit marktje, dus na ongeveer 3 kwartier gingen we terug op pad.

Vanmiddag waren we op tijd op de kamer dus we konden even de tijd nemen om even contact te hebben met thuis. Dat was erg fijn! Daarnaast hebben we even gebeld met Aad, die vandaag jarig was en de respectabele leeftijd van 70 behaalde !

Vanavond hebben we onder het genot van een heerlijk hapje en een glaasje, nou ja 2 glaasje, gegeten en gedronken in het hotel.

Morgen de koffer weer pakken en vertrekken we voor een lange reis dag naar Hluwuwe naar het oudste en mooiste wildpark van Afrika.

Wellicht is er daar beter internet dan hier, zodat de foto's online kunnen komen. De afgelopen 2 dagen ben ik bezig geweest om een filmpje van onze tented Lodge bij het Kruger Park online te krijgen. Deze kun je vinden in ons video gedeelte (boven aan klikken op videos)

Dag 7 Kruger National Park - Swaziland

Gisteren hadden we een volle dag in het Kruger National Park. We hebben gisteren nog lang zitten napraten met mensen uit de bus over deze belevenissen.

Vanmorgen om 9 uur namen we afscheid van Kruger National Park en gingen we op pad richting de grens. Een eerste stop nog in Zuid Afrika bij een een winkelcentrumpje. Hier hebben we de lunch gekocht en mee genomen. We hadden hier redelijk internet, dus ik heb de foto's van Dag 3 en bijna alle foto's van Dag 4 kunnen plaatse (Niet allemaal) . Dit zijn de foto's bij Ohrigstad Hannah Lodge.

Een rit van ruim vijf uur voor de boeg vandaag. Echter de afstand die wij moeten afleggen is slecht 289 km. Alleen de wegen zijn niet zoals we gewend zijn.

Toen we aankwamen bij de grenspost moesten we uit de bus. We zijn lopend naar de grenspost gegaan om een stempel te halen dat we Afrika uit zijn gegaan. Vervolgens lopend de grens over naar Swaziland om een nieuwe stempel te halen.

Daarna mochten we weer instappen en nu zijn we in Swaziland.

Tussen Zuid-Afrika en Mozambique regeert Koning Mswati III als een van de laatste Afrikaanse koningen over het minuscule Swaziland. Al is Swaziland een van de kleinste landen van Afrika, ze loopt over van feestelijke tradities en een unieke cultuur. In haar enorme Lubombo-bergen en uitgestrekte zandvlaktes dansen bewoners rondom authentieke bijenkorfhuisjes. In Swaziland stap je terug in de Afrikaanse geschiedenis.

Na een korte stop bij de Glasfabriek, waar nog handmatig wordt gewerkt, reden we door voor het laatste stuk naar ons hotel.

Het is een typisch oud Engels hotel. De eigenaren zijn echt britisch en dat is overal in terug te vinden. De Lammers zijn simpel maar compleet.

Vandaag een heftige dag, dus vroeg onder de wol.

Dag 6 Kruger National Park

Het is zo jammer dat het niet lukt om de foto's er nu al op te krijgen. Zodra ze er op staan hoop ik dat jullie de tijd nemen om de foto's terug te kijken.

We zijn ook erg blij met de geplaatste reacties. Het is zo leuk om de reacties te lezen. Ook als je nog niet gereageerd hebt, doe dit dan alsnog!

Vannacht sliepen we dus in onze luxe tent in het Krugerpark. Je kunt je voorstellen dat er afgelopen nacht wat vreemde geluiden waren. Verschillende insecten, vogels, maar ook de grotere dieren. Ik meen sowieso een Olifant te hebben gehoord ( dit werd bevestigd door een ranger) en nog veel meer gebreul en gebrom, maar ik kan het niet allemaal thuis brengen.

Vanmorgen vroeg stond er een hele dag Game Drive gepland. We moesten dus vanmorgen om half vijf op en om half zes aan het ontbijt. Dat moest even snel snel want om 06.00 uur vertrok onze Jeep. Het had vannacht flink geregend en ook nu regende het nog steeds iets. Het was heilig in het park, maar we waren nog geen km onderweg of we zagen de 1e olifant. Een mannetjes Olifant met grote ivoren tanden. Wat een bijzonderheid om dat te mogen zien. Kort daarop zagen we de volgende van de Big 5 namelijk de buffels. Deze hadden we eerder deze trip en gisteren avond ook al gezien.

Het krugerpark, voor jullie beeldvorming, is anderhalf keer zo groot als Nederland. Het is dus onmogelijk om in 1 dag het hele park te zien. Toch hebben we heel veel gezien.

We zagen een Cheetah met vier jongen. We hebben hier ruim 30 minuten gestaan en gekeken naar deze prachtige dieren en met d'r speelse jongen. Zo mooi om dat in hun eigen natuurlijke omgeving te zien. Even leek het er op dat moeder nog ging jagen, maar haar prooi was snel gevlogen.

De volgende stop waren Hyena's. Deze beesten waren niet zo heel actief, waarschijnlijk waren ze dat wel geweest, want er kwam er 1 tje vrij gehavend aanlopen. Een flinke wond aan beide zijde van ze lichaam en hij schreeuwde van de pijn. Aangezien hier alles volgens het natuurlijk verloop gaat, zal naar aller waarschijnlijkheid deze het niet lang meer maken.

We zouden vanmiddag eigenlijk lunchen in een traditionele braai, maar het bleef regenen, dat men dit had afgeblazen en lunchte we gewoon bij de Lodge.

Na de lunch werden we getrakteerd op nog best veel dieren. Girafaffen, Impala's, buffels, Olifanten, koedoe's, gieren en waterbokken. Helaas hebben we de Big 5 niet volledig kunnen zien in het Kruger Park. We zagen de Buffel en de olifant. Eerder deze reis zagen we de neushoorn al. Dus formeel alleen nog de Luipaard en de Leeuw. Er komen nog Game Drives in andere gebieden. Dus we hebben nog kans.

Vanavond eten we wat vroeger zodat we het vanavond niet te laat hoeven te maken. Morgen staat volgens mij het vertrek om 9 uur gepland en maken we een uitstapje naar Swaziland. Daar morgen meer over.

Blijf reageren aub!

Dag 5 Ohrigstad - Kruger National Park

Eerst een berichtje over de foto's en de komende dagen internet. Ik heb met de gids besproken wat de verwachting is over het internet de komende dagen. De komende 6 dagen hebben we net als de afgelopen dagen niet het beste internet. Het verslag moet lukken, maar de foto's is waarschijnlijk lastig. Deze houden jullie uiteraard te goed!

Vanmorgen vertrokken we niet zo vroeg als gisterenmorgen. Vandaag staat een rit van ongeveer 3 uur gepland richting 1 van de hoogtepunten van deze reis. Het Kruger National Park.

Onderweg stoppen we nog bij een shoppingcenter. Althans een Afrikaans shoppingcenter. Dit lijkt op de winkelcentrum zoals wij ze kennen, maar de mentaliteit en de winkels zijn zo anders. Er loopt heel veel beveiliging ook rond om het winkelcentrum. We werden ook geadviseerd om kostbare spullen in de bus te laten.

We komen aan bij ons kamp. Hendrine noemt ons tenten concentratiekamp. Het zijn namelijk letterlijk tenten met een voordeur en er staan ongeveer 50 op een rij en dan 2 rijen dik. Het tentenkamp ligt in het Kruger National Park. Dus het park is omheind met een elektrisch hek. Bij aankomst onderteken je een document dat je minimaal 10 meter bij het hek vandaan blijft. Dit zodat je niet geëlektrocuteerd kan worden. Aan de voorzijde van de tent is een veranda met een stoeltje. Je komt binnen i de slaapkamer en hier hangt boven het bed een klamboe. Er staat een linnenzak(kast) net 2 rieten stoeltjes. Dan loop je de volgende deur door en kom je in de badkamer. Opvallend is dat je aansluitend een buitendouche hebt. Het is zo anders als de Hannah Lodge, maar het heeft absoluut zijn charme zo bij het Kruger National Park.

We frissen ons een beetje op en maken ons dan op voor de eerste kennismaking met het Kruger National Park. Vanmiddag vertrekken we voor 3 uur durende avond Game Drive. Er wordt van te voren gezegd dat we waarschijnlijk de Big 5 niet zien gaan krijgen omdat er minder Rangers in het gebied zijn en hierdoor dus ook minder communicatie over waar de beste zich bevinden.

We gaan iets over half vijf op pad en meteen zien we Koedoe's, Impala's en diverse kleine dieren. We rijden iets verder het park in en op een korte afstand lagen in het water een groepje nijlpaarden. Wat een enorme grote beesten met enorme bel. Fantastisch om dit in levende lijve te zien.

We rijden door en halverwege krijgen we een Kruger welkom. Amerula met nootjes. Het is zo raar, midden in het krugerpark gezamenlijk met elkaar een drankje doen en omringt worden door Zeebra's en Gnoes.

Als het donker wordt zie je vooral veel ogen. Impala's, Gnoes, uilen, hazen en als Hoogtepunt de buffels. Wat een kracht en in het donker geeft het een hele bijzondere ervaring!

Het was een ok Dag, met een fantastisch einde. Morgen Half 5 de wekker en 6 uur een Game Drive tot 16.45uur