Dag 21 Knysna

Vanmorgen moesten we echt heel vroeg weer op. Om 06.00 u vertrek de bus richting Plettebaai voor een Walvisvaart. Het was nog ruim een uur rijden en om 07.15 uur begon de uitleg van de excursie.

We werden gebriefd over de veiligheidsvoorschriften en moesten ook een veiligheidsvest aan. Vanaf het strand werd de boot door een tractor het water in geschoten en toen kon onze tocht beginnen.

We vaarde iets van ongeveer 10 min op volle kracht er zaten 2 motoren van 250pk per stuk achter, dus het ging behoorlijk snel toen wee stil lagen, dook er meteen een walvis (zuidelijke walvis) boven water. Wat een enorme ervaring. We zagen hem meerdere keren boven water komen. Het is lastig om deze prachtige beesten te fotograferen. We vaarde nog een stuk door en kwamen daar twee bultrug walvissen boven water. Een moeder en haar kind. Meerdere keren kwamen deze prachtige beesten boven water. Echter door de deining van de zee en de korte momenten waarop ze boven zee niveau zijn, heb ik maar een paar foto's kunnen schieten. Helaas liet geen walvis die grote mooie staart zien.

Vanmiddag hebben we genoten van de faciliteiten van het hotel genoten en lekker gerelaxed. Er komen namelijk nog drukke dagen aan.

Vanavond opnieuw genoten van de Italiaan. Hebben alleen vanavond Hendrine uitgenodigd voor een diner. Helaas verliep de bediening niet helemaal top. Het eten was daar in tegen gewoon weer lekker.

Dag 20 Port Elisabeth - Knysna

Vanmorgen vertrokken we om half negen vanaf het hotel en reden we naar de grootste vlag van Zuid Afrika. Hier vindt je ook een standbeeld voor de eerste gekleurde docenten En, hoe kan het ook anders een beeld van Nelson Mandela.

Na deze prachtige plek verlieten we dan ook echt Port Elisabeth op weg naar Tsitsikamma National Park. Dit prachtige park is naast het Kruger National Park en HluHluwe, het bekendste park van Zuid Afrika. Het park ligt langs de prachtige tuinroute en staat bekende op de prachtige live shows van de Indische Oceaan. Het water spat hier tegen de rotsen aan. Een geweldige gezicht. Het water laat hier zien hoe sterk het is. In dit park heb je verschillende wandel trials. Wij hebben de mountain trial hier gelopen. Deze trial brengt je met 2034 treden bij de hangbruggen boven de oceaan. Deze 3 bruggen geven je een prachtig gezicht over de Indische Oceaan. De spectaculaire vergezichten krijg je tijdens de trial. Je kijkt dan door de begroting richting de sterke Indische Oceaan. Gelukkig hebben we goed internet en staan de foto's inmiddels online !

Na een bezoek aan de hoogste bungybrug ter wereld rijden we door via Knysna. Dit prachtige natuurgebied, waar we eigenlijk morgen en excursie zouden maken, is eerder dit jaar afgebrand. Het hele gebied inclusief bewoners, hotels, flora en fauna is totaal verwoest. Er begint al weer wat groen te groeien gelukkig. De komende 3 jaar is er geen bezoek mogelijk in het Knysnapark.

We rijden door naar ons hotel voor de komende 2 nachten. Het Wilderness hotel. Een wat groter hotel met behoorlijk wat kamers. Gewoon kamers die voldoen aan dat waar het aan moet voldoen.

Vanavond eten we bij een siciliaan heerlijke maaltijden

*****************

Bedankt voor al jullie leuke reacties! Het is zo leuk om jullie reacties te lezen.

Dus Blijf aub reageren !

Dag 19 Port Elisabeth

Op zo een lange reis met een groep merk je dat met 2 weken + de vermoeidheid toe slaat en dat er daar door wat irritaties en/of problemen kunnen ontstaan. Dit waren een van de eerste woorden van Hendrine tijdens onze vakantie.

Vandaag konden we rustig en ontspannen opstarten. Om 9 uur aan het ontbijt en om half 11 verzamelen om met de bus op pad te gaan voor mogelijk de laatste keer game drive.

We zagen niet heel veel dieren, maar wel enorm veel olifanten, buffels, wrattenzwijne, koedoe's, Impala's. We hadden ook een prachtige ervaring met olifanten. Een moeder een zus en een jong stonden met an 3e te grazen in het veld. Wij bewonderde ze van een klein afstandje. Echter na een 15 min merkte we aan de moeder dat ze naar de overkant van de weg wilde en dat ze ons te dicht bij vond staan. Ze wapperde met de oren en gaf signalen dat ze echt wel wilde dat wijn uit de weg gingen. Het werd echt even spannend in de bus, waar we maar met vier personen in zaten.

Je kom namelijk vanmorgen kiezen om met de bus het park in te gaan of tegen een meerprijs van 340 rand pp mee te gaan op een 4x4 game drive. Het grootste gedeelte zou met de 4x4 gaan maar 6 mensen niet. Echter toen wij aankwamen bij het Addo NP deed onze oudste reiziger erg raar. Hij praatte raar en leek verward. Wij vreesde op een kortsluiting of misschien wel erger. De reisleidster is bij hem gebleven en op dit moment, maakt hij het naar omstandigheden goed. Hij heeft een te hoge bloeddruk en men verwacht dat het de oververmoeidheid is.

Wij stonden dus tegen over die 3 olifanten en besloten om met de bus achteruit te rijden om dat het onmogelijk was om vooruit te rijden. De olifanten stokennover en het was een prachtig gezicht. Wat is de natuur verschrikkelijk mooi! Wat een prachtige ervaring.

Terug bij het hotel hebben we ons even opgefrist en zijn op pad gegaan voor een hapje en een drankje. Morgen verlaten we dit hotel om op pad te gaan richting de wilderness. Morgen onderweg eerst nog een prachtige wandeling!

Foto's volgen!!!!

Dag 18 Wild Coast - Port Elisabeth

We vertrekken vandaag uit het paradijs aan de kust van Chinesta. Inmiddels zijn we in het gebied van de Oostkaap aangekomen. Dit gebied ziet er echt totaal anders uit dan dat we eerder deze reis hebben gezien. Kenmerkend is dat er de afgelopen 2 weken in dit gebied regen is gevallen. Hierdoor zie je dat het hier helemaal groen is en dat de bloemen in bloei komen. Het is hier tenslotte lente nu. Het zuidelijk halfrond is namelijk tegenoversteld als het noordelijk halfrond. Als het bij ons (nederland) zomer is, dan is het in Zuid-Afrika winter en zoals nu is het in Zuid Afrika lente en in Nederland herfst.

We kunnen niet naar het geplande Grahamstown. Er zijn hier ongeregeldheden en daardoor heeft de gids er voor gekozen om langs de kust te blijven rijden.

We zien prachtige lagunes die ontstaan vanuit de Indische Oceaan. Als het hoog water is lopen de lagunes vol. Je krijgt hier prachtig helder water. Langs de kust zagen we mooie kleine dorpjes waar voor de rijke een tweede huis gekocht werd.

Uiteindelijk rijden we de stad Port Elisabeth binnen.

Port Elizabeth is een stad in Zuid-Afrika, in de provincie Oost-Kaap. Deze havenstad ligt aan de zuidkust van het land aan de Algoabaai op de scheiding van de Indische Oceaan en de Atlantische Oceaan. Port Elizabeth heeft de bijnaam 'the windy city'

We rijden langs de haven en het WK stadion naar de boulevard waar ons hotel staat. Het is een oud Engels uitziend hotel. Complete kamers en alleen helaas weer niet er goed internet.

Ik hoop dat ik de foto's geüpload krijg. Anders volgen deze Z.S.M.

Morgen het laatste park van deze reis waar o.a. de Big 5 woont.

Dag 17 Wild Coast

Het was alsof we knock out waren. We werden wakker rond de klok van 8 uur en dat voelde echt als uit slapen. Wakker worden onder een rieten dak en als je de gordijnen openslaat dat je uitkijkt over de Indische oceaan. Welcome to paradise.

Na het ontbijt wat perfect verzorgd was, daalde we af naar het hagelwitte strand. Een ruim strand van zeker 100 meter bij eb. Via een trapje de cliff af en een adembenemend uitzicht over het strand en de Indische Oceaan. ............... inderdaad dat wordt je er wel even van. Voor de zoveelste keer deze reis, een moment van woooooow! Ik voelde een traan over mijn wang lopen. Wat ben ik een bevoorrecht mens! Dat ik dit samen met mijn lieve vrouw mag ervaren.

We hebben samen genoten van het water, de zee en het witte strand. Het water konden we op advies niet al te diep in, er staat namelijk een behoorlijk sterke onderstroom.

In de middag zijn we bij het zwembad gaan liggen. Het zand, dat is niets voor mij om dat lang vol te houden . Het is leuk dat strand, alleen jammer dat er zand ligt.

Aan het zwembad hebben we heerlijk ontspannen en ons weer opgeladen voor de komende dagen. Morgen gaan e weer een stukje verder op onze tocht.

Ik heb een groot deel van de foto's kunnen laden met het goede internet hier. Kijk dus de foto's vanaf dag 14 en verder nog even na. Het zou zo kunnen dat er een nieuwe foto tussen staat!

******************************************

Blijf aub reageren. We vinden het super leuk om jullie reacties te lezen.!!!!

Heb je onze laatste videos al gezien ?

Dag 16 Drakensbergen - Wild Coast

Foto's komen Morgen!

Het is vandaag een van de langste busdagen de reis. We reiden vandaag ruim 500 km in de richting van de Wild Kust. Tijdens onze reis vandaag vieren we de reis van Anja. We zingen met z'n allen en ze krijgt van Hendrine een mooi cadeau.

De eerste grotere plaatst die we tegen komen is Kockstad. Deze staat bekend omdat hier vroeger de eerste staatsscholen waren en daarnaast ontstond hier de eerste kostschool van zuidelijk Afrika. Deze werd net als de staatsscholen gefinancierd door de staat.

Na een korte snelle lunchsstop rijden we door naar naar Mthata (Umthata) de laatste woonplaats Nelson Mandela. Het plan was hier om het museum van Nelson Mandela te bezoeken. Helaas was dit museum door omstandigheden gesloten en moesten we een bezoek dit museum vergeten. Wel konden we op afstand een bezoek brengen aan het voormalige huis van Nelson Mandela. Op ongeveer 500 meter afstand mogen er foto's gemaakt worden. Het is een enorm groot huis wat volledig omheind is.

We moeten nog ongeveer 2 uur rijden naar de Wild Coast. We hebben daar een accommodatie op 50 meten van het strand en op 100 meter van de Indische Oceaan. Een prachtige kamer, een mooi uitzicht. Vanavond hebben we de verjaardag van Anja gevierd, met Champagne En wijn!

We hebben vandaag al iets geregeld voor ons voor het einde van de trip. Een soort mooie afsluiter, maar wat dat ga ik jullie nog niet verklappen! Hahaha dan moeten jullie ons blijven volgen.

We hebben in ons huidige hotel weer wat beter internet. Vanaf vandaag hoop ik alle foto's van alle dagen online te krijgen. Kijk dus vanaf morgen middag alle dagen nog even terug, want van een aantal dagen heb ik niet alle foto's kunnen plaatsen.

Wij zijn benieuwd naar jullie reacties op onze verhalen, foto's en videos.

Morgen een rustige dag langs het strand!

Dag 15 Drakensbergen

Vanmorgen vroeg op om vandaag de trip te maken naar de Sanipass. Vanaf ons hotel vertrekken we naar het dorpje Unterberg. Vanaf daar stappen we over voor een 2,5 durende off the Road naar lesotho

Lesotho is een land in Afrika dat geheel wordt omgesloten door Zuid-Afrika. Bij het verwerven van de onafhankelijkheid op 4 oktober 1966kreeg het toenmalige Basutoland de naam Koninkrijk Lesotho. Een gekozen regering werd in ere hersteld in 1993. De hoofdstad van Lesotho is Maseru. Het land is lid van het

Een rit die zorgde voor vele hobbels en kuilen in de weg. We stopte vrij regelmatig op diverse uitkijkpunten. We zaten vandaag samen met Mario en Anja in de auto en we hebben heel veel lol gehad met elkaar. We zongen diverse liedjes. Deze weg mag dus alleen bereden worden door 4x4 auto's

Voor we boven aan kwamen moesten we eerst weer langs de grensovergang bij Zuid Afrika om vervolgens vanuit daar 8 km door niemandsland te klimmen. Een afstand van ruim 1750 meter hoogte naar 2873 meter hoogte waar de grens post van Lesotho is.

Toen de grens formaliteiten waren voldaan zijn we doorgereden naar een bergdorpje waar we iets meer uitleg kregen over de leefwijze van de mensen in Lesotho. Ze lieten ons een zelfgemaakt brood proeven en lieten ons meer weten over de geschiedenis van Lesotho.

Na dit bezoek reden we voor de lunch door na de hoogste pub van het zuidelijk halfrond, hier genoten we een heerlijke lunch om vervolgens weer terug af te dalen via de Sani pass naar ons vertrek punt. Deze prachtige bergweg, langs de mooie Drakensbergen levert mooie plaatjes op en zorgt voor mooie herinneringen.

Vandaag niet een heel lang verhaal. Vroeg onder de wol! Morgen een lange dag in de planning naar de Wild Coast. 07.15 uur vertrekken.

Foto's volgen .... slecht internet

Dag 14 St Lucia - Drakensbergen

Door heel erg slecht internet, nu pas het verhaal. Ik ga proberen de foto's bij te plaatsen. Deze kunnen wat later volgen.

We verbleven maar slechts 1 nacht in het hotel in Durban. Vanmorgen vertrokken we met de bus op pad in de richting van de botanische tuinen in Durban. Het had flink geregend van acht en dat maakte de botanische tuin erg drassig. Er was een prachtige diversiteit aan planten bloemen en bomen te zien. Waaronder de mooie struikjasmijn.

Na het bezoek aan de tuin verlaten we de stad Durban en gaan we land inwaarts. De eerste stop is een prachtige watgeval. Bij deze mooie waterval worden verrast door een kerkkoor dat begint te zingen nabij de waterval. Het was prachtig. In Zuid-Afrika is het vrij normaal dat dit soort dingen op openbare plekken gebeuren.

We reden door na voor mij wel een van de hoogtepunten van de reis. De plek waar Nelson Mandela in 1967 werd opgepakt om uiteindelijk 27 jaar lang vast te zitten op Robbeneiland. Op deze plek is een kunstwerk neergezet ter herdenking aan de arrestatie van Nelson Mandela. Deze 50 ijzeren staanders lijken in eerste instantie niet veel voor te stellen. Echter als je van een afstand, in een bepaalde hoek kijkt, zie je het gezicht van Nelson Mandela. Ze bouwen hier nu een nieuw museum en tijdelijk is een oude schuur opgeofferd als museum.

We waren allen sterk onder de indruk van de plek waar Nelson werd opgepakt. Na een heerlijke lunch en aansluitend een kleine wijnproeverij was het tijd op weg te gaan naar ruim 1700 meter hoogte voor ons hotel in de Drakensbergen.

We drinken samen met Mario en Anja uit de bus een glaasje wijn, terwijl we vanuit onze kamers kijken naar de vallei van de Drakensbergen.