Joshua en Sophie op reis

Dag 2 Johannesburg en Pretoria

Bedankt voor de vele reacties. Het is zo leuk om te lezen. Dus blijf vooral reageren of als u het nog niet heeft gedaan, we zouden het ook leuk vinden om uw reactie te horen.

Heeft u onze laatste foto's en video's al gezien. Klik boven aan de pagina op foto's of video's!

Vanmorgen stond vroeg de wekker wat om 07.30 zaten Sophie en ik heerlijk te ontbijten buiten in de tuin van ons hotel. English breakfast.

Aansluitend om 08.30u was de welkomstbijeenkomst. Hier stelde iedereen zich voor aan de groep en werd door Hendrien de reis doorgenomen. De groep is best groot en dus moeten er ook goede regels worden afgesproken.

Om iets na 9 uur begon is programma en gingen we met de bus op pad. De gids in Soweto (Josephine) verteld dat er 11 verschillende talen zijn in Soweto, wat staat voor South West Township, 9 verschillende bevolkingsgroepen. Het verschil tussen arm en rijk is duidelijk zichtbaar in Soweto.

Onze eerste stop is het vrijheidsplein, dit plein symboliseert de vrijheid en gelijkheid voor alle volkeren. Op de kop van dit plein staan de 9 bevolkingsgroepen symbolisch uitgebeeld.

Grote problemen in deze wijken is drank, drugs, jonge tienermoeders en armoede. We worden gewaarschuwd om absoluut geen geld of spullen aan de mensen te geven. Ze willen er namelijk alles aan doen om bedelen te voorkomen.

We komen aan bij het Hector Pieterson museum. Het Hector Pieterson Museum is genoemd naar een van de eerste scholieren die bij de opstand van 1976 in Soweto werden doodgeschoten. De scholieren protesteerden tegen de plannen van de regering om op scholen verplicht het Afrikaans in te voeren. Al sinds april 1976 waren de scholieren van Soweto in staking. Op 16 juni was een protestmars gepland. Dertigduizend schoolkinderen verzamelden zich. Ze zongen vrijheidsliederen en droegen spandoeken met leuzen als ‘weg met het Afrikaans’. De veiligheidspolitie probeerde de massa uiteen te drijven met traangas. Toen dat niet lukte werd er geschoten. De foto van de doodgeschoten 12-jarige Hector Pieterson (Foto hierboven) – in de armen van een medescholier – ging de wereld over en werd het symbool van de strijd tegen apartheid

Naast een bezoek aan het indrukwekkende museum bezoeken we lopend de plek waar Hector werd neergeschoten.

Na dit bezoek lopen we door naar het huis van Nelson Mandela, Huise 8115, gelegen op Vilakazi Street, Orlando in Soweto is inmiddels één van de meest bekende adressen in Zuid-Afrika. Het is het huis waar de voormalige president van Zuid-Afrika, Nelson Mandela, ruim 12 jaar heeft geleefd. Opvallend is dat Winey(zijn 2e vrouw) in het midden van het huis een muur liet neerzetten. Het gebeurde namelijk vrij regelmatig dat er geschoten werd op het huis. Dan konden ze samen met de kinderen achter de muur schuilen en bleven ze ongedeerd. Dit is de eerste keer kennismaking met Nelson Mandela. In onze reis zullen we hem nog veel vaker tegenkomen.

Om de hoek bij het huis van de familie Mandela, staat het huis van Desmond Tutu. Hij woont hier zelf al lang niet meer, maar zijn familie wel.

We nemen afscheid van Josephin en gaan op pad richting het voortrekkersmuseum.

Het Voortrekker Monument herdenkt de Afrikaner pioniers, de Boeren, die vanaf 1836 de Kaap verlieten. Ze trokken naar de Zuid-Afrikaanse binnenlanden om aan de Britse overheersing te ontsnappen. Het imposante monument is een vierhoekig granieten gebouw met op de muren het verhaal van de Boeren. Je ziet onder andere 64 wagons opgesteld in een traditionele laager, een cirkel.

Na de lunch nabij het voortrekkersmuseum rijden we richting het Krugerhuis. Het voormalige huis van Paul Kruger, President van de Zuid Afrikaanse Republiek.

Als laatste op het programma, het parlementsgebouw. Union sqaure. Het parlementsgebouw van Zuid Afrika. Voor het gebouw staat een gigantisch beeld van Nelson Mandela.

Op de weg terug is het erg druk op de weg, maar na ruim 2 uur bereiken wij ons hotel.

Even opfrissen en met elkaar een hapje eten bij het hotel.

Het was al met al een hele volle dag met heel veel indrukken. Vanavond zijn we gelukkig redelijk bij tijds op de kamer. Morgen opnieuw 07.30 uur aan het ontbijt.

***** kijk voor de laatste foto's en video's *****

Anita

Super! Zo beleefden wij de reis in februari, zie het allemaal voor me. Wat een prachtig groot beeld van Nelson Mandela hè? En een heel mooi uitzicht in het voortrekkersmuseum.
En heerlijk geen tijdsverschil! Veel plezier verder!

Marianne

Wat een vol programma op jullie eerste dag en super uitgebreid verslag. Mooie foto's. Welterusten en veel plezier morgen.

Eef Baas

Hoi lieve luitjes,
Wat zijn jullie bevoorrechte mensen om zo mooie reis te maken en in het bijzonder je interessen over het leven van Mandela, geweldig. Daarnaast zal het land ook wel veel indruk op jullie maken met als de verschillende culturen, ondanks dat het over het zelfde Afrika gaat zijn er heel veel stromingen die het land mooi maken maar ook onveilig.

Maak er iets moois van. Ik lees met veel belangstelling jullie verhalen.
Eef

Anne-Marie

Super gaaf om op deze manier de reis mee te maken. Geschiedenis les 101. Geniet ervan x

Jan

Fantastisch zoals jullie de tijd nemen om de ervaringen te delen. Verschillende culturen, talen en geschiedenis geven een andere kijk op het leven zoals wij dat in West Europa gewend zijn en maken we ons druk om een paspoort.... of, in verhouding, nog veel kleinere zaken. Geniet van alle indrukken en op naar de dag van morgen!