Joshua en Sophie op reis

Dag 6 Naples - Everglades City - Naples

Net als de afgelopen dagen leek het erop een bewolkte dag te worden. De weervoorspellingen vertelde dat het na 12.00 uur zonnig zou moeten zijn. Dus geen bewolking.

Gisteren hebben we bij Marylin (concierge) een powerboattour laten reserveren. Speedy's airboat ligt in Everglades City hier zo'n drie kwartier vandaan rijden. Na het ontbijt in onze eigen kamer zijn we rond de klok van 11 uur op pad gegaan richting Everglades City. Een lange rechte weg de Everglades in.

Het park werd in 1979 door UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst. In 2010 werd het gebied tot bedreigd werelderfgoed verklaard.

Dit kwetsbare en complexe ecosysteem combineert een brede ondiepe rivier met een subtropisch klimaat en een verscheidenheid aan flora en fauna. Het herbergt zeldzame en bedreigde diersoorten zoals de Amerikaanse krokodil en de Floridapanter. Het natuurgebied (6106 km²) wordt bepaald door afwisselende perioden van droogte en overstroming, branden, zonneschijn en hevige regenval.

Het wordt ook een rivier van gras met kleine eilandjes van bomen genoemd. Seminole- en Miccosukee-Indianen leven in dit gebied.

Sinds 6 december 1947 is het park ingricht als National Park

Het Everglades National Park omvat nog altijd maar een vijfde van het totale Evergladesgebied. Een aantal bekende plekken zijn:

Chokoloskee (een archipel van tienduizenden eilanden aan de westkust van het park). Whitewater Bay (waar de waterloop van de Everglades de Golf van Mexico en Florida Bay raakt verschijnt er open water in de vorm van rivieren, reken en ondiepe meren). Shark Valley met een tram of een fiets door een 25 km lang gebied, met in het midden een uitkijktoren met zicht over een groot deel van de Everglades. [1]

Anhinga Trail, een populaire route, die begint bij het bezoekerscentrum Royal Palm. De route is genoemd naar de slangehalsvogel (anhinga), die vaak te zien is als hij na het duiken naar vis zijn verenkleed droogt, en bootjes waar tochtjes mee gemaakt kunnen worden.

Eenmaal aangekomen in Everglades City waren we nog erg vroeg voor de powerboat tour dus zijn we even doorgereden naar het museum. Bij het museum was een feestje of bijeenkomst aan de gang. We kwamen daar aan en toen stonden er allemaal oude auto's. Het was er druk en er kwam net een grote taart naar buiten, met daar op Happy Birthday. Bleek dat er een verjaardagsfeestje was. We zijn het museum doorgelopen, het was niet zo heel groot, en daarna richting Speedy's airboat gegaan. We moesten minimaal een half uur van te voren aanwezig zijn en dat waren we ruimtschoots om 13.45 vertrok onze trip door de Mangroves van de Everglades. Wat en fantastische trip met zo een powerboat. Een Chevrolet 400 pk motor hangt er achter. Dus oorkleppen op tegen het geluid en genieten. We kwamen ook veel wildlife tegen. Zelfs een Aligator die net een vis op aan het peuzelen was. Ik heb 2 filmpjes toegevoegd en er stan verschillende foto's online.

Na onze boottocht hebben we in Everglades City nog een kleine lunch genomen en zijn en heeft Sophie teruggereden naar ons hotel. We wilde vanavond in de hoofdstraat van Naples een hapje eten, dus we hebben ons even opgefrisd en zijn door de hotel shuttle afgezet in het centrum van de plaats.

Aan het einde van de straat heb je de opgang naar het strand. Aangezien het op inmiddels half acht was, begon de zonder al redelijk onder te gaan en dus wilde we daar wel iets van mee pakken. Overdag is het een wit strand met prachtige palmbomen op de achtergrond en azuurblauwe zee. Nu was alles geel en oranje gekleurd vanwege de ondergaande zon. Een prachtig gezicht.

Vanavond hebben we dus gegeten op de hoofdstraat van Naples, 5th Avenue. Dit is een straat met enorm veel restaurantjes en met name Italiaans gericht. Zoals ik al eerder omschreef zijn in Naples vooral de welvarende Amerikaan uit de grote staten. Dat merk je ook als je door deze straat loopt. De gemiddelde leeftijd licht ver boven dat van ons en de dure auto's staan langs de straten en op de parkeerplaatsen voor Valet Parking.

We hebben vanavond gegeten bij het Italiaanse restaurant Tulia. Het was er al erg druk en we konden helaas niet buiten zitten. dus werd het binnen. We namen een glas Pinot Grigio en bestelde onze gerechten. Sophie nam Pizza met Pulled Pork, boerenkool, venkelzaad en Ricotta. Joshua nam Pasta met lambsbout en schapenkaas. Het was erg lekker. Doordat het zo druk was, ging dat ten koste van de service. Dat was heel erg jammer !

Na ons bezoek aan de Italiaan liepen we terug naar ons hotel. We namen op het balkon nog een lekker glaasje wijn en zijn daarna ons bed in gedoken.

Morgen gaan we vooral genieten van de zon, strand, zee, zwembad en lekker relaxen. Het is tenslotte vakantie !!!

*************************************************************

Vergeet niet de laatste foto's en filmpjes te bekijken !

Marianne

Klinkt weer goed en wat maak je een werk van je reisverslagen Joshua. Leuk om te lezen. We kunnen helemaal meeleven met jullie. Geniet lekker van jullie mooie hotel vandaag.

Jan

Wat een ervaring zo'n trip met een Powerboat (en herrie!) (volume stond hier op 50% dus de buren ook wakker!) Mocht Sophie hiervan ook een stukje het roer in handen hebben? Prachtig gebied! Tja, die "rijke" Amerikanen, de auto's zijn pronkstukken dat steken ze niet onder (auto) stoelen en/of banken) en.... Lekkerrr hapje gegeten.... (Italiaans, what else?) Mooie foto's van de zonsondergang! Benieuwd naar de foto's van morgen! ; )

Jaap en Coby

Dit is ook weer een hele mooie dag geweest. Wat een prachtige foto's van de Everglades. En het filmpje is ook een beveleving om het vanuit jullie gezichtsveld te zien.
Gaaf hoor !!!

Petra & Aad

geweldig zo', trip met een powerboat!
hebben jullie de jarige nog gefeliciteerd?