Joshua en Sophie op reis

Dag 16 Canton - Hong Kong

Vanmorgen stond het afscheid gepland van China. Voor het zo ver was checkte we uit bij het Hotel in Canton. We waren blij dat we hier niet langer bleven dan 1 nacht. De lobby van dit hotel zag er prachtig uit, allen alles wat achter de lift zat, was niet om over naar huis te schrijven.

We reden met de bus naar het station van Canton. Aangekomen bij het station werden onze koffers op straat overgenomen door bagageboys. Deze zouden er voor zorgen dat onze koffers in de bagagewagon terecht zou komen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet meteen een vertrouwd gevoel bij kreeg, maar Jochen zei dat het goed kwam. Het was voor ons beide voor het eerst dat we een keer met de trein een grens zouden passeren. Het ging precies hetzelfde als met het vliegtuig. Ook hier moesten we door de douane en kregen we een stempel dat we China uit gingen.

Op ongeveer de helft van de treinreis (2 uur totaal) liet Jochen ons zien dat we de grens over gingen. Je zag hier de hekken staan, precies op de grens. Het duurde nog even voor we bij Hong Kong city waren.

Achter de douane check in Hong Kong, stonden onze koffers al op ons te wachten. Nadat we door douane waren met onze koffer stond Warner ons al op te wachten. Warner is de lokale gids voor de komende dagen. Althans hij zal vandaag ons begeleiden en morgen de rest van de groep naar de luchthaven brengen.

Eenmaal in de bus gingen we gelijk van start met een Island tour. Deze tour liet ons als eerste kennis maken met de Peak Tram. Deze tram is in 1889 gebouwd door de toenmalige heerser van Hong Kong, de Britten De Britten waren van overtuigd hoe hoger je woonde, hoe beter. Alleen was het erg zwaar om iedere keer naar beneden te gaan en nog veel zwaarder om naar boven te gaan. Vandaar de Peak Tram. De tram maakt de steilste helling voor openbaar vervoer ter wereld.

Boven aangekomen op de Peak heb je een fantastisch uitzicht over Hong Kong Island, de haven en Kowloon City(het vaste land). Het was een prachtige dag en je kon mijlen ver kijken. Onbeschrijfelijk mooi ! Wat een indrukwekkende stad. Opvallend is dat men zichtbaar ruimte gebrek heeft. Dit wordt opgelost door enorm veel hoogbouw.

Via een toeristische route over het eiland kwamen we bij Repulse Bay. Een prachtig strand aan de zuidkant an het eiland. we hebben uiteraard hier even met onze voetjes in het water gestaan. Het water was een heerlijke tempratuur. Helaas was er geen tijd om een echte duik te nemen.

Sinds 1997 is Hong Kong weer terug gegeven door de Britten aan China. Sindsdien is het een Special Administratieve Regio (SAR) met zijn eigen wetgeving en bestuur. De regel bestaat uit vier delen : Hong Kong Island, Kowloon, the new territory en diverse eilanden. Hong Kong heeft ook zijn eigen munt. De Hong Kong Dollar.

Als volgende stond de oude haven op het programma. Hong kong was vroeger een oud vissersdorpje. Inmiddels is daar niet heel veel meer van te merken. Wij vaarde met een bootje door het oude vissersdorpje van Hong Kong.

Voor vanavond stond er nog een Hong Kong by Night tour op het programma. Wij kozen ervoor om deze tour niet mee te doen. Dat betekende dat we vanmiddag afscheid moesten nemen van onze reisgroep. We hebben 16 hele leuke dagen mee gemaakt. Het is jammer dat je elkaar dan weer gedag moet zeggen, maar zo gaat dat ! Wellicht dat we mensen nog tegen komen morgen tijdens het ontbijd, maar de kans is groter dat we elkaar niet meer zien. Wel hebben we alle mail adressen doorgegeven aan Jochen en hij zou ons een mailtje sturen met alle adressen.

We hebben een ruimte hotel kamer voor de komende dagen in Hong Kong. We kijken uit op het oude Kai Tak airport. Hier is helemaal niets meer van over en men is druk aan het bouwen aan een nieuwe bestemming.

Vanavond zijn we op eigen gelegenheid met de bus en de Metro en de Peak Tram nogmaals naar Victoria Peak gegaan. Uiteraard om het uitzicht nogmaals te bekijken, maar nu met licht. We durven niet een keuze te maken wat mooier was, overdag of s'avonsds. Wat een uitzicht en wat een lichtjes.

Ook hebben we een hapje gegeten op de Peak. We deden dit bij een restaurant waar we samen al meerdere malen zijn wezen eten. Op de locatie waar we nu zaten hadden we een fantastisch uitzicht over de Peak en zagen we zelfs onze groep nog even langs gaan bij het uitzicht bij Victoria Peak. We hebben gegeten bij Bubba Gump, Schrimp Company.

Nu moe en voldaan gaan we lekker slapen en maken we ons op voor een volgende dag Hong kong, met wel een hele bijzondere bestemming.

We hebben hier beperkt internet, dus we doen ons best om alles op tijd online te krijgen. De foto's van dag 16 komen waarschijnlijk tegelijk met dag 17 online. Even wachten dus nog.

Jaap en Coby

Nou voor jullie zit het er bijna op we hebben weer genoten van je verhalen, wij gaan nog even door.. Hele fijne reis terug straks over een paar dagen. En we spreken elkaar gauw weer.

Groetjes.

pauline

Mooi geschreven weer ????