Joshua en Sophie op reis

Dag 15 Yangshuo - Ghangzuo (Canton)

Het programma van vandaag bestaat vooral uit reizen. We vertrekken vanmorgen op tijd vanuit Yangshuo. We gaan nadat de bagage in de bus is geladen door richting Guillin. Voor de mensen die goed hebben mee gelezen moet er nu een bel gaan rinkelen. Guillin... Klopt, daar hebben we 2 dagen geleden de boot genomen over de Li-rivier naar Yangshuo. We moeten naar Guillin omdat we vanaf hier de hoge snelheidstrein kunnen nemen.

Na de lunch kwamen we om 13.05 uur aan op het station. Ook hier moesten we weer door de securitycheck net als bij de andere treinen die we namen. Inmiddels was het al 10 over en vonden wij het wel erg krap worden. Jochen stond nog even afsheid te nemen van de gids.

Gelukkig kwam hij snel, waren op tijd in de trein en konden onze bagage snel kwijt. Toen Jochen zelf als laaste instapte reed de trein weg. Met een topsnelheid van 250 km/h ging het er snel aan toe. We hadden tussendoor nog we een aantal stops. Vijf om precies te zijn. Daarna kwamen wij aan in op onze bestemming voor de overnachting. Canton!

Canton is bij ons vooral bekend van de Kantoneese rijsttafel. Foe yong hai is bijvoorbeeld en bekend kantonees gerecht. Aangekomen op het station werden we opgehaald door de lokale gids Feon. Deze gids zorgt alleen vandaag voor het transfer naar het hotel en morgen naar het station.

De chauffeur onderweg was niet de beste die we tot nu toe hebben gehad. Zijn rijstijl was nou niet het meest prettig voor een bus.

Ghabgzuo, dat is de plaats waar we nu zijn. Bij ons beter bekend als Canton.

Aangekomen bij het hotel krijgen we na korte tijd onze kamers uitgereikt en gingen wij naar de 20e verdieping voor onze kamer. Onze kamer binnen gekomen hing er een enorme rooklucht. We zijn meteen de kamer weer uit gegaan en ons gaan melden bij de receptie. Jochen was inmiddels het afscheidsdiner aan het regelen en was er dus niet bij betrokken. De man achter de receptie zou zorgen dat er iets geregeld ging worden. We moesten maar even wachten op onze kamer. Ik had niet echt de indruk dat hij mij begreep. Na 10 minuten wachten was er nog niemand. Ik ben weer naar beneden gegaan en de receptie man vertelde dat hij direct ging bellen en voor dat ik boven was zou er iemand zijn. Dit was ook zo, er kwam iemand van de housekeeping met een spuitbus. Ik werd witheet. Samen hebben we onze koffers laten staan en zijn naar beneden gegaan.

Bij de balie was het inmiddels druk geworden en stond er een enorme rij met Chinezen in te checken. Ik ben naar de bewuste man gegaan die ons al 3 keer had beloofd het op te lossen en begon hem in het engels te vertellen dat ik hier niet van gediend ben en heb de kamer sleutel op de balie gegooid. Deze marmere balie was erg glad en hij kreeg letterlijk de sleutel naar zich toe geworpen. Ik vertelde hem dat ik betaald had voor een fatsoenlijke kamer en niet voor een rookhol.

Inmiddels had ik de volle aandacht van alle chinezen die aan het inchecken waren. de man achter de balie werd zichtbaar zenuwachtig en vertelde mij dat hij zou zorgen voor een andere kamer. Hij vulde zelf aan dat hij het direct ging regelen. 5 minuten laten stonden we in de lift met een bellboy die onze koffers naar onze nieuwe kamer bracht. Wat een begin van een verblijf... gelukkig zijn we hier alle vanacht.

Na even opfrissen stond het afscheidsdiner op het programma. Vlak bij het hotel had Jochen bij een restaurant afgesproken om voor ons met een kantoneese maaltijd ons verblijf in China af te sluiten. Op ons na vertrekt de hele groep namelijk overmorgen. Morgen is het programma helemaal vol en is een afscheidsdiner geen optie. De dag erna vliegt de groep terug naar Nederland. Dus vandaag.

Uiteraard was dit het moment om een speech te houden vanuit de groep. Luc, de vlaming deed het woord namens de groep. Het waren lovende woorden richting de groep. Er is veel gelachen en er waren niet echt buitenbeentjes in de groep. Daarnaast waren er vooral lovende woorden voor Jochen. Hij heeft ons op een hele prettige manier kennis laten maken met China. Hij heeft een hele belangrijke rol gehad tijdens onze reis en was daar waar je hem nodig had.

Ook Jochen hield een praatje waarin hij duidelijk liet merken dat de sfeer in een groep nog veel bepalender is dan een reisleider. Nu is het hopen dat Jochen ook de laatste dagen zijn best blijft doen. Eigenlijk twijfelen wij daar geen moment over!

Na het diner hebben we met een groepje nog wat gedronken in de hotelbar. Gewoon even lekker kletsen over van alles en nog wat. Erg gezellig ! Het kan erg leuk zijn een groepsreis. Je moet het dan alleen wel treffen met de mensen. Het kan een reis maken of breken. Tijdens deze reis is de groep erg in evenwicht.

Morgen is onze laatste dag met de groep en gaan we afscheid van hun nemen. Morgen gaan we de laatste gezamenlijke dingen doen. Woensdag vliegen hun richting huis en gaan wij nog even verder genieten van Hong Kong.

pauline

Jeetje wat een verhaal, hebben jullie weer ; (

Coby en Jaap

Wat een feest weer om dit te lezen jammer dat het voor Jullie afgelopen is voor ons begind het nu pas maar voor jullie staat honkongndisney nog op program en dat is ook nog fantastisch nou nog veel plezier en weer benieuwd wat er morgen te lezen valt knuffel voor Julie van ons en tot morgen.

Eef Baas

Zo zie je maar, als je zo chauffeur krijgt, dat er eigenlijk van alles kan gebeuren. Gelukkig is dat niet aan de orde geweest.
Nog even en dan zit het er voor jullie weer op. Dus geniet nog even.
Maar de verslagen gelezen te hebben kunnen jullie terug kijken op een waanzinnige vakantie.
Goede reis terug.

Gr.......Eef en Rina