Joshua en Sophie op reis

Dag 13 Guillin - Yangshuo

Vanmorgen op tijd op, koffer weer ingepakt en opweg naar de boot. Vandaag staat een 3 uur durende cruise over de Li-Rivier op het programma. De rivier is dan nog niet het meest spannende, maar dat is vooral de karststeenformaties als uitzicht.

We vertrokken om 09.30, althans dat was de planning. We kwamen aan bij de kade en daar lagen wel een 8 schepen die klaar lagen om uit te varen. Je kunt je voorstellen dat hier ook voldoende mensen aanwezig waren die moesten inschepen.

Ik weet niet of we het jullie al verteld hebben, maar de chinezen mensen, dat is een groep appart als het gaat over instappen, iets bekijken en of in de rij staan. Als er iets is om te bezichtigen, dan is het echt, recht van de sterkste. Diegene met de meest sterke schouders, diegene die het beste zich naar voren kan wormen die wint. Je ziet dit vooral gebeuren bij grote bezienswaardigheden enzo. Het is werkelijk elkaar platwalsen als het moet.

In de rij staan is weer een ander verhaal. Als de Chinezen in een groep lopen, met een gids ofzo. Dit gebeurt trouwens heeeeel veel. 85% van de toeristen, zijn chinezen. Als ze dus hun gids volgen, lopen ze netjes 2 aan 2.

Als men in de rij staat, om ergens naar binnen te gaan of om te boarden ofzo. Dan vinden ze het vrij normaal om gewoon voor aan te sluiten. Waarom zou je achteraan gaan staan.....

Zo dus ook bij het inschepen. Je moet dan met z'n allen over een loopplank aan boord. Nou hoe breed zal een loopplank zijn, 1.20m? Nou de chinezen presteren het om 3 breed die loopplank over te gaan. Duwen en schreeuwen. Want ja, stel je voor dat je als 10e die loopplank over gaat....

Uiteindelijk vertrok onze boot om 10.00 uur en ook alle andere boten. Het was een een parade van boten die vertrok. Gelukkig lieten de boten wel een beetje ruimte aan elkaar, zodat niet op iedere foto er een boot op staat.

Het is werkelijk prachtig om die rotsformaties te zien. De ene is nog verbazingwekender dan de ander. Je blijft foto's schieten. Ook tijdens deze trip moet je weer beschikken over " Chinees Imagination ". Onze gids, Toni die vertelde dat hun er allerlei dingen in zien. Wij hebben met een aantal mensen gezocht, maar.....

Na ongeveer 1,5 uur varen, begon het een beetje te spatten. We hadden een heerlijk lunchpakket mee gekregen en dachten om deze maar is een beetje op te peuzelen. Echter eenmaal beneden aangekomen en na onze boterham gepakt te hebben, was het spatten overgegaan in een stortbui. Het ging hevig te keer. Wij waren hier niet rg blij mee, want Jochen had al gezegd, dat als het zo zou blijven regenen, het avondprogramma zeer waarschijnlijk niet door zou gaan.

Even leek het erop lichter te worden. Het regenen bleef nog, maar je kon buiten wel prachtige foto's maken van de wolken die tussen het karststeen bleef hangen. Helaas werd het lichter, alleen maar donkerder en begon het harder te regenen en uiteindelijk ook nog te onweren. Bij het aanmeren in Yangshuo, moest de boot zelfs kiezen voor een andere aanlegsteiger. De eigenlijke steiger stond onder water.

Aangekomen in Yangshuo moesten we ongeveer 15 minuten lopen naar het hotel. We liepen door een voetgangersgebied, al hebben de chinezen scooterrijders hier geen boodschap aan, met allemaal leuke winkeltjes.

Aangekomen bij het hotel, inmiddels de regen behoorlijjk zat, zijn we in gaan checken en naar onze kamer gegaan.

We hadden voor de show die vanavond gepland stond, afgesproken om met de groep te gaan eten. Dat hebben we ook gedaan, ondanks dat inmiddels bekend was dat de show niet meer door zou gaan. We kwamen een erg leuk aangekleed, modern restaurantje dat gerund werd door allemaal dames. Jochen vertelde dat hij hier al een paar keer geweest was en dat sinds een jaar deze nieuwere zaak had. Het eten was super ! Het is moeilijk te vergelijken, maar ik denk dat dit wel een van de lekkerste keren is geweest.

Na het eten was er geen avond programma, maar Eline vond het wel een leuk idee om de cocktail kaart te vragen. We hebben dus met een klein groepje lekker nog een paar cocktailtjes op en gezellig zitten na taffelen. Iets wat voor de Chinezen niet normaal is. Het was erg gezellig.

Onderweg terug naar het hotel, kwamen we langs allerlei leuke tentjes en kroegjes. Het zag er erg gezellig uit. Wat wel opviel, was dat de ene muziek nog harder stond dan de andere. Het leek wel een wedstrijd.

Uitendelijk zijn we met 6 personen nog een van deze kroegjes ingestapt. Het bleek meer een discotheek te zijn dan een bar. Frank, die met ons mee was vertelde dat hij al eerder had ervaren dat je per 12 besteld. Dus hij stelde voor om gewoon bier te bestellen. Hij bestelde budweiser Bier. De meeste weten dat ik bier niet lekker vindt, maar ja bij gebrek aan beter.....

Het was een waar feest in deze tent. Wij verstonden er natuurlijk helemaal niets van want het was allemaal Chinees wat men sprak. Er stond een DJ die regelmatig mee galmde met de muziek. Als hij dat deed, vond het publiek het alleen maar leuker worden.

Na een half uurtje ongeveer, werd er een hoop in het Chinees gebrabeld en toen kwam er ineens een paaldanseres het podium op ! Ze gaf een showtje weg en al die chinezen vonden het geweldig.

Al snel hadden we contact met allerlei Chinezen. De een was niet klaar met een foto maken en de ander stond er al weer. Het was erg leuk om te zien. Ook stond er naast onze tafel een Chineese dame van een jaar of 18. Deze vond het een sport om met ons te toasten en meteen de fles volledig leeg te drinken. Daar was ze heeeeel erg goed in. Het bier in China is een stuk minder sterk. Dit is ongeveer 3 procent. Later spoorde we haar aan om het nog een keer te doen, maar we schoven haar toen een Corana voor. Ze begon even te lachen, maar geen probleem hoor. Hoppa daar ging de hele fles weer. Bizar !

Na nog een optreden van een Chineese zanger, zijn wij terug gegaan naar het hotel. Het was absoluut een ware beleving om in Yangshuo, China een keer het nachtleven in te stappen.

Morgen staat er een tocht door de rijstvelden gepland en wellicht gaat morgen avond de show wel door.....

Eef Baas

Opnieuw weer zo'n goed verzorgt verslag, tot in de puntjes gedetailleerd. Mooi als je de dicipline hebt om het toch maar weer iedere de dag te doen.....

Gr......Rina en Eef