Joshua en Sophie op reis

Dag 10 Shanghai

Na de indrukwekkende Bund en Jin Mao toren, stonden we vanmorgen een uur later op dan de afgelopen week. Om een antwoord te geven op de vragen die zijn gesteld. Het weer is hier wat bewolkter dan de eerste week in Beijing. Het is nogal tijd 28 tot 34 graden, maar wel bewolkt. De verwachtingen voor onze volgende bestemming zijn helaas hetzelfde als dat het nu hier is. Gisteren avond konden we prachtig vanaf de Bund, de skyline van Pudong zien(zie foto? gisteren) vandaag konden we de toppen van de hoge gebouwen niet eens zien. Deze beelden kun je terug zien op de foto's van vandaag.

De smog hebben we eigenlijk helemaal geen last van gehad. Zowel in Beijing als hier in Shanghai hebben we daar geen last van. Volgen Jochen heeft het ook met de tijd van het jaar te maken.

Vanmorgen stond een bezoek aan de tempel van de Jaden Boedha op het programma. Midden in een wijk in de grote stad Shanghai, vindt je dan ineens een tempel terein. Eerder bezochten we de Lama tempel (Dag 1 Beijing) en dit terein was vele malen groter. Hier had men 5 gebouwen achter elkaar staan. Deze tempel heeft een veel kleiner terein en heeft dit in 3 gebouwen moeten samen voegen. Deze tempel wordt veel minder masaal bezocht dan de Lama Tempel. Uiteindelijk komt het op het zelfde neer, maar deze maakte veel meer indruk.

Na een bezoek aan de tempel gingen we door naar Old town van Shanghai. Hier vindt je de oude bazar waar onze Prinses Beatrix altijd een kopje thee ging drinken in het theehuis. Deze bazar is een grote trekpleister voor toeristen, zowel Chinezen als alle overige wereldbewoners. Hier kun je zo verschrikkelijk veel hebben dingetjes en andere spullen kopen. Het is ook een ware sport om hier iets te kopen. Als voorbeeld. Drie kleine Jade Boedha's. Ongeveer 10 cm hoog en ze beelden horen, zien en zwijgen af. De vraag prijs is 380 Yuan, maar omdat wij toeristen zijn, speciale prijs 350 yuan (52,5 euro). Dan begint het spel, mijn eerste tegenbod was 30 yuan (4,5 euro). Ze keek ons aan alsof we gestoord waren. Ze gaf een tegenbod van 300 yuan. Ik zei tegen haar, " Final price, 50 yuan". Ze was het er duidelijk niet mee eens en gaf een tegenbod van 250 yuan. We draaide ons om en liepen weg. Dan gaat het hard. Ze riep al meteen dat 200 ook akkoord was.

Toen we achter in de winkel waren riep ze 100 yuan. Uiteindelijk toen we voor haar langs liepen richting de uitgang van de winkel, ging ze akkoord met 50 yuan.

Wij hebben ons in de middag laten afzetten bij Nanjing Road. De straat met de vele winkels en Neon reclame. Hier vindt je werkelijk alle winkels die je maar kunt bedenken. Althans de winkels die hier doorgaans te vinden zijn. Er zijn wel wat bekende westerse namen, zoals C&A, Zara, Only, Vero Mode, Jack en Jones. Echter de prijzen van deze merken liggen tussen de 40% en 80% hoger dan bij ons. Niet leuk om te winkelen dus, maar wel leuk om deze 2,5 km lange autovrije straat uit te lopen.

Aan het einde van deze winkelstraat kom je uit op de Bund en kijk je uit op de Skyline van Pudong. Zoals ik eerder al omschreef was het een minder uitzicht, dit kwam vanwege de punten van de gebouwen die in de wolken liggen. Ze heten niet voor niets wolkenkrabbers. Toch blijft er nog genoeg moois over om te zien.

Vanavond stond er een diner op de plannen en daarna een acrobatiekshow. Dit is een show die in 2004 voor het eerst werd uitgevoerd. Deze show werd gemaakt door de mensen van Circque du Soleil, alleen niet onder deze naam. Het was goed te merken dat deze jongens zich er tegen aan bemoeit hebben. Als je al eens een show van cirque du Soleil hebt gezien, dan herken je faceten. Mocht je ooit in Shanghai komen, is deze show zeker een aanrader.

Morgen nemen we afscheid van deze enorm indrukwekkende wereldstad. We hebben ernorm veel gezien van deze stad, maar absoluut niet alles. In vergelijking met Beijing, is goed te merken dat er veel westerse invloeden zijn.

We hebben eerst tot 14.00 uur nog in deze stad om nog wat dingen te zien en daarna vertrekken we richting de luchthaven voor onze vlucht richting het zuiden.