Joshua en Sophie op reis

Dag 9 Suzhuo - Luhzi - Shanghai

Vanmorgen werden we waker in Suzhuo. In het hotel met een prachtige tuin. We hebben inmiddels alle verhalen weer up to date er opstaan. Het lukte ons alleen niet om van dag 8 alle foto's op tijd online te krijgen. Dus als u de foto's van dag 9 online ziet staan, kijk dan ook nog even terug bij de foto's van dag 8.

Iedere morgen starten we altijd op, door samen de reacties door te lezen. Het is erg leuk om te lezen wat jullie er op zetten. Blijf dit aub doen.

We zijn nu ruim een week in China en we moeten eerlijk zeggen dat we de vooroordelen die wij hadden en de vooroordelen die we hadden gehoord, best mee vallen. Het is een hele andere cultuur er daar horen inderdaad hele andere gewoonten bij. Mensen zijn nou eenmaal gewoon anders. Al moeten we wel eerlijk zeggen dat het heeel anders is :-)

Wat wel een grote barriere is, dat is de taal. Communicatie is erg onhandig, er zijn weinig chineese mensen spreken de engelse taal of kunnen een aantal woorden in het engel. Het lijkt ook alsof gebaren in het chinees niet aankomen. Gelukkig is 1/tm 5 tellen wel in de zelfde gebaren als ons.

Vanmorgen begonnen we iets later dan gepland. Een van onze groepsleden had last van zijn benen en hiervoor moeten krukken gekocht worden. 15 minuten later als gepland vertrokken we van Suzhuo richting Shanghai. Na ongeveer en klein uurtje rijden kwamen we aan in Luhzi. Shanghai ligt in een delta. In deze delta zijn allerlei kleine waterdorpjes. Een van deze waterdorpjes is Luhzi. De plaats wordt vergeleken met Giethoorn en Ventië. Het is net zo commercieel als Venetië en net zo kleinschalig als Giethoorn. Deze dorpjes zijn nog voor een groot gedeelte in de staat zoals ze waren voordat het grote Shanghai bestond.

We vaarden met een klein bootje (max 4 pers.) een stukje door de wateren van dit dorpje. Het is niet te vergelijken met de hygiëne van beide dorpjes. Je waant je echt door het oude China. Na onze boottocht kregen we nog even de tijd om ook per voet het dorpje te verkennen. Het is een ware belevenis.

Na ons bezoek was het nog ongeveer 1,5 uur rijden naar Shanghai, waar we eerst zouden gaan lunchen. Na de lunch reden we door naar ons hotel, vlakbij de Bund. We kregen een kamer toegewezen op de 23e verdieping van het hotel. Helaas kijken we niet uit op de skyline van Shanghai, maar we kunnen wel een enorm afstand kijken.

Shanghai, ooit een visserdorpje aan de oost chineese zee. Nu een wereldstad met de grootste haven ter wereld. Shanghai bestaat nog niet zo heel lang en de geschiedenis gaat terug tot ongeveer 700 jaar geleden. Nu is het een stad met ruim 20 miljoen geregistreerde inwoners. Naar schatting verblijven er zo tussen de 23 en 25 miljoen mensen.

Vanavond stond " Shanghai by Night " op het programma. Een optionele excursie waar we een kijkje zijn gaan nemen bij de Bund. Deze boulevard geeft zicht op het eiland Pu Dong. Dong betekend Oost en Pu is de naam van de rivier. Hier kijk je uit op enorme gebouwen. Bijvoorbeeld de wereldberoemde tv toren, de nieuwe Shanghai Tower van meer dan 600 meter(Nu nog het op 1na hoogste gebouw ter wereld. Ook vindt je hier de Jin Mao toren. Deze is ruim 400 meter hoog. Op 352 meter hoogte vindt je hier het bezoekerscentrum. Wij hebben een bezoekje gebracht.

Als je de lift in stapt in de kelder van het gebouw, ga je binnen 45 seconde naar 345 meter. 88 verdiepingen hoger. Vanaf hier kijk je over heel Shanghai uit.

Het Jin Mao staat ongeveer 100 meter vanaf de nieuwe Shanghai tower, die deze zomer open gaat. Sinds 2008 is deze toren in de bouw. Het meer dan 600 meter hoge gebouw is dus ook bijna 2x zo hoog als het gebouw waar wij in stonden. Meer als een halve kilometer hoogte.

Een andere leuke bezienswaardigheid in de toren is een diepte gezicht. Je kunt in de midden van de toren, kijken naar de lobby van het Hyatt Hotel. Deze lobby ligt 33 verdiepingen lager, ruim 150 meter. Als je daar voor het eerst naar kijk, schrik je wel even

Na dit indrukwekkende bezoek, maakte we onze volgende stop op Nanjing Road. Een enorme winkelstraat met alleen maar winkels en Neonreclame. We stopte hier voor wat foto's, we komen hier waarschijnlijk morgen nog langs voor een wandeling. Als laatste stopte we in de Din Sengh wijk. Dit is een wijk met de oude architectuur van van Shanghai. Ze hebben hier een wijk opgeknapt tot een uitgaans gelegenheid. Met kroegjes en restaurantjes. Erg leuk om te zien en enorm goeie sfeer.

Ook vindt je in deze wijk de plek waar de communistische partij werd opgericht. Bij de oprichting van deze partij was ook een nederlander betrokken. Henk Sneevliet, beter bekend als Marxist. Hij was ook diegene die de eerste leider, Mao Zedong naar voren schoof. Deze partij is nog steeds de baas in het huidige China.

Na dit volle avond programma is het over 23 uur als we terug aankomen bij het hotel. Het was een lange dag met enorm veel indrukken. Morgen staat een verder bezoek aan Shanghai op het programma

Manouk

Hey jongens, leuk om jullie berichten te lezen. Zo leren wij die dit lezen allemaal veel over China op een leuke manier !!
Leuk om te lezen wat jullie bevindingen overal van zijn.

Hoop dat jullie er goed van genieten.
Nu nog even de foto´s kijken...

Veel plezier morgen/straks weer!
xxxx

Marianne

Weer veel indrukken. En in een land als China is het denk ik heel lastig om zelfstandig te reizen. Al was het al vanwege de taal.
Mooie foto's en soms hebben jullie toch even je eigen ding doen. Nog veel plezier.

Eef Baas

Shanghai, ja dat is inderdaad een enorme havenstad. Hebben ze daar ook veel scheepsbouw?
En dan die Chinezen he. Dat had ik in de eerder reactie al geschreven dat echt even iets anders. Hel vreemde mensen.

Maak er wat moois van het is zo weer voorbij...

Groetjes,
Rina en Eef