Joshua en Sophie op reis

Dag 8 Xian - Suzhuo

Het was vandaag weer vroeg dag. Het was vooral een hele onrustige nacht. Rond de klok van 23.30 uur waren we gaan slapen, maar met alle vreemde geluiden en bewegingen van de trein, was het moeilijk in slaap komen. We hebben beide toch nog een paar uur kunnen slapen, maar om nou te zeggen dat we top fit waren.....

Om iets voor zes uur ging de wekker, want om 07.00 uur zou de trein aankomen op Suzhuo. De stad waar wij moesten uit stappen. We hadden precies 4 minuten om uit te stappen, want daarna zou de trein verder rijden naar Shanghai. We hadden afgesproken om iets voor zeven de koffers al op de gang te zetten. Pim en ik zouden als 1 van de eerste uitstappen, zodat we iedereen konden helpen met de koffers. Na wat opfrissen heben we onze spullen weer bij elkaar geraapt en hebben we ons klaar gemaakt voor het uitstappen. Precies volgens schema reed de trein op tijd binnen. We stonden klaar om uit te stappen. We zagen dat dit veel nieuwere station ook een perron had, wat veel hoger was en daarmee nagenoeg aansloot op de hoogte van de trein. Iedereen kon dus makkelijk zelf uit stappen en we hoefde niemand te helpen.

Iets over half 8 zaten we in de bus en vertelde de lokale gids dat hij met het hotel had kunnen regelen dat we direct de kamers in konden. We hebben bij binnenkomst bij het hotel eerst ontbeten. Daarna zijn we naar onze kamer gegaan om nog even bij te komen, maar vooral ook lekker te douchen.

Om 11.00 uur stond de zijde fabriek op het programma. Hier lieten ze zien hoe belangrijk de zijderups is voor het maken van zijde. Uiteindelijk maakt men van de cocons het zijde. Het gehele proces werd van voor af aan uitgelegd en gedemonstreerd. Uiteindelijk kwamen we na de demonstratie uit in een grote (commercielle) winkel. Hier kon je van alles kopen waarin zijde was verwerkt.

Na de lunch zijn we op bezoek gegaan bij een stadstijd in Suzhuo. Deze tuin is ooit in opdracht van de minister van Educatie aangelegd.(ongeveer 900 jaar geleden) Het is prachtig. Je waant je letterlijk even buiten de stad. Prachtige rotsformatie, mooie binnen pleinen, mooie vijvers en mooie binnenverblijven. Een paradijs, midden in de stad.

Jochen had ons vandaag een rustige dag beloofd. We hebben immers en drukke week achter de rug en de afgelopen nacht is er door de meeste van onze groep, nou niet echt fantastisch geslapen. Het was inmiddels 16.30 uur en het dagprogramma voor vandaag zat erop. Hij vertelde ons dat we morgen een uur later weg gaan en daar was iedereen erg blij mee.

Wij zijn in Suzhuo nog even een stukje de stad in gegaan. Uiteindelijk hebben we heerlijk gegeten bij een Pizzahut.

Nu de foto's online zetten en lekker wat uurtjes bijslapen. De komende dagen staat oa. Shanghai op het programma

Eef Baas

Spannend zo'n treinreis. Wat zullen jullie veel zien....

Groetjes,
Eef en Rina