Joshua en Sophie op reis

Dag 6 Xi'an

Na het ontbijt vanmorgen vertrokken we vroeg op weg richting het inmiddels wereldberoemde terracottaleger.

Dit is allemaal begonnen met eerste keizer in China. Deze regeerde tijdens de Qin-Dynastie. Men dacht vroeger dat het leven op aarde maar een korte periode was en dat je het eeuwige leven had in de hemel. Je moest er dan wel voor zorgen dat alles wat je mee wilde nemen ook in de buurt begraven moest zijn, waar jij ook begraven zou worden. Men was in die tijd vooral bezig met het leven na dit leven. Zo liet de keizer van te voren een graftombe bouwen.

Ook liet de keizer het 8000 koppige leger namaken in terracotte. Met waarheidsgetrouwe hoogte, althans hij liet ze iets groter maken, zodat het meer indruk zou maken. Hij liet al deze soldaten, koetsen en paarden begraven op een plek wat niemand wist. Althans iemand moest het begraven. Hij deed het immers niet zelf. Nadat het gehele leger was begraven, liet hij alle mensen die er van wisten levend begraven. Hier zijn later massagraven van teruggevonden.

In 1974 was er een boer die een waterput wilde graven. Toen hij dit deed stuite hij op een beeld. Het was een hoofd van een soldaat. Even later groef hij nog iets op.... Hij heeft niet meteen in 1974 aan de grote klok gehangen. Op dat moment was Mao nog aan de macht en alle cultuur werd vernietigd. Na 1976, toen Mao was overleden, vertelde de boer dit aan de regeringsleiders. Vervolgens werd er in geinvesteerd en zo is er nu het museum voor het leger.

Voordat we echt daadwerkelijk naar het museum gegaan zijn. Zijn we eerst langs gegaan bij een bedrijf dat zich nu bezig houdt met het maken van het leger. Van groot tot klein. Alles is te koop! Uiteraard hebben we een beeldje gekocht als herinnering aan ons bezoek.

Aangekomen bij het museum. Het is een enorm complex met 3 grote hallen en een museum. De 1e hal is vrijwel de grootste hal. Hier heeft men inmiddels zo een 800 beelden gerestaureerd. In de avonduren, als het museum gesloten is, werkt men iedere dag aan de restauratie van deze beelden.

De derde hal laat vooral de hoge officieren zien. Deze staan appart van de soldaten en staan in een soort overleghouding om de strategie te bepalen.

In de tweede hal is nog niet heel veel gerestaureerd. Hier ligt alles nog onder het zand en moet men nog beginnen.

In het museum vindt je de oude bronzen rijtuigen. 1 ruituig was voor de ziel van keizer. Men dacht dat deze rijtuig nodig was in de hemel.

Het was erg warm vandaag (33 graden) en het was heerlijk om in de ruimtes te komen van het museum. Deze ruimtes worden goed gekoelt. Alleen iedere keer als je naar buiten gaat wordt de klap steeds harden.

Na ruim 3 uur te hebben rondgewandeld in het terracottamuseum was het tijd voor de lunch. Na de lunch stond er een fietstocht op de stadsmuren van Xi'an op het programma. Wij hebben er voor gekozen om samen de plaats Xi'an te gaan verkennen.

Het avondprogramma stond in het teken van Dumpling dinner. Dumplings zijn kleine gevulde deeg hapjes. Dit kan zijn met vlees, vis, fruit, groente en zoetigheid. Tijdens ons diner kregen wij 18 verschillende vullingen te proeven. Bij de foto's vindt je een aantal verschillende terug. Let dan goed op de vorm van sommige dumplings.

Na het diner was het tijd voor een prachtige show met decor, muziek, dans en spektakel.

We hebben enorm genoten van deze show. Het verhaal ging over de Qin-keizer. Het was een show zoals deze, denkt men, vroeger werd uitgevoerd bij feestelijkheden bij de keizer. Nou dit moet een werkelijk spektakel zijn geweest.

Morgen is het weer een druk programma, met vooral optionele excursies. Wij hebben er voor gekozen deze excursies niet mee te doen, omdat ze ons niet erg aanspraken. Dit betekend dat we morgen alleen om 08.00 uur de koffers even in de bus moeten doen, en dat we daarna rustig kunnen opfrissen en ontbijten. Morgen middag sluiten we dan weer aan bij de groep.

Morgenavond staat de nachttrein op het prorgamma. Dit betekend dat ik zeer waarschijnlijk morgen het verhaal er niet op kan zetten, dit wordt dan een dagje later. Jullie moeten dus even geduld houden :-)

*****************************************************************

Reageer aub op onze verhalen en foto's. Ook al heeft u dit al gedaan, blijf het doen. Het is erg leuk om te lezen wat jullie er van vinden en wat jullie reacties zijn.

*****************************************************************

Anne-Marie & co

Lieverds, mateloos interessant om dit zo te lezen. Geniet van de restvan jullie reis

plien

Weer een prachtig omschreven stukje geschiedenis.
Xxx

Jaap en Coby

Volgens ons weer een mooi avontuur vandaag morgen rustig aan en dan een mooie treinreis en opgeladen weer nieuwe verhalen beleven die wij dan weer kunnen meebeleven tot morgen en een dikke knuffel alle bij xxxx