Joshua en Sophie op reis

Dag 5 Beijing - Xi'an

Vandaag onze eerste treinervaring. Maar voor we op de trein stappen hebben we eerst nog een bezoek aan het zomerpaleis op het programma. Het zomerpaleis was het vroegere buitenverblijf van de keizer. De keizer leefde de binnen de verboden stad tussen muren. De keizer wilde deze muren ook wel een uit en liet daarom een inmens groot buitenverblijf bouwen. Dit buitenverblijf is ongeveer 5 keer zo groot in oppervlakte dan de verboden stad.

Een groot uitgestrekt meer is het centrale punt in het gebied. Vroeger kon de keizer per boot vanuit de Verboden stad naar het Zomerpaleis. Inmiddels is dit niet meer. We maakte een wandeling langs het paleis zelf en nog andere hotspots. Als laatste maakte we een tocht over het meer. Om een beetje de grote van het meer aan te geven, het is twee keer zo breed als de maas onder de Erasmusbrug.

Na onze boottocht was het tijd voor onze laatste lunch in de hoofdstad Beijing. Weer kregen we een ronde tafel vol met allerlei lekkernijen. Het een is nog lekkerder dan het ander.

Na het eten was het tijd om richting het Beijing Xi station te gaan. Dit is het station in het westen van de stad. Hier vertok om 14.00 uur de bullettrain in de richting van Xi'an. Onze volgende stop in deze reis. De bullettrain is erg bekend. Deze trein bereikt een snelheid van ongeveer 360 km per uur. De afstand van deze reis is 1216 km. Tijdens de reis hebben we 1 stop. In ongeveer 4,5 uur bereikte we onze bestemming.

We komen aan op een groot station in Beijing. Hier staat ook onze nieuwe gids te wachten. Helaas hebben we afscheid moeten nemen van onze gids uit Beijing, Sharron. Wat een top gids was dat.

Onze nieuwe gids heet Linda en gaat ons ongetwijfeld ook van alles laten zien en vertellen, maar aan Sharron wordt het moeilijk tippen.

Omdat we pas rond 18.45 uur bij de bus zijn, leek het Jochen beter om eerst even een hapje te eten. Dus we zijn met de bus het centrum van Xi'an ingereden en hebben hier bij een restaurant gegeten.

Na het diner zijn we naar het hotel gereden, midden in het centrum van Xi'an.

Xi betekend West en an betekend vrede. Het is een grote stad met ongeveer 8 miljoen inwoners. De kern van de stad, het oude centrum. Wordt omringt door een 14km lange stadsmuur. In het midden van het centrum bevindt zich de oude beltoren.

Eenmaal ingecheckt en op onze kamer kunnen we genieten van een super mooie kamer. Het lijkt eerlijk gezegd wel een beetje op suite. Alleen het bubbelbad ontbreekt. We hebben ongeveer 6 meter raam en hier kijken we vanuit ons bed over een van de wegen richting de stadsmuur. Een prachtig gezicht.

Vandaag niet een heel lang verhaal. 4,5 uur in de trein valt immers niet zo heel veel over te vertellen.

Morgen staat o.a. het terracottaleger op het programma

Tim

Klinkt allemaal heel goed, veel plezier!!

pauline

????????????????lekker slapen dan xxx

Marianne

Geweldig allemaal weer.

Carola

Wat een belevenis. Dit is volgens mij alleen maar genieten.
Veel plezier