Joshua en Sophie op reis

Dag 4 Beijing

Vanmorgen stond de wekker om 06.00 uur ging de wekker voor een nieuwe dag. Na een stevig ontbijt gingen we de bus in voor rit richting de grote muur.

Tijdens onze busreis kregen we Chineese les van onze gids Sharon. Ze vertelde ons dat er ruimt 10.000 verschillnde tekens zijn. Ieder chinees kind is verplicht om 12 jar school te volgen. 6 jaar lagere school, 3 jaar middle school en 3 jaar high school. Een chinees leert op deze basisschool ongeveer 4.000 vn deze cineese tekens. Hiermee moet bijna iederen zich in het normale leven kunnen uiten. Wat nog het meest moeilijk is aan de chineese taal, is de uitspraak. Er zijn in het chinees namelijk 4 verschillende tongvallen. Ze vertelde onze het met het volgende voorbeeld:

Mä - betekend moeder

Má - betekend linnen/stof

Mâ - betekend Paard

Mà - betekekend een correctie/als je iemand een standje geeft

200 tot 300 jaar voor christus werd de grote muur gebouwd. Het werd gebruikt als verdedigingsmuur. Alle torens waren bezet met wachters. Als men gevaar aan zag komen dan maakte men een inschatting met hoeveel mensen de vijand was. Per 500 man werd er een vuurgestookt. Als dit brandde dan werde daar allerlei uitwerpselen van dieren en mensen opgegooid. Dit gaf dan enorme zwarte rook pluimen. Aan de hand van het aantal pluimen konden er voldoende versterking komen om de vijand uit te schakelen.

Er gaan vele discussies over de lengte van de muur. In de toeristenboeken wordt er geschreven over 5000 tot 8000 km. Het is afhankelijk van welke delen je wel en niet mee telt. Niet de gehele muur is meer in tact. De letterlijke vertaling van de chineese benaming is muur van 5000 km. Dus daar gaan we dan maar vanuit.

Er zijn 2 punten waar je de muur kan betreden, die op een half uur rijden van Beijing ligt. Onze reisleider ging met ons een stuk verder, op ongeveer 1,5 uur rijden van ons hotel in het centrum van Beijing. Aangekomen bij het visitorscentrum, regende het. Dat was minder, maar met een Poncho aan kwam het helemaal goed. Vanaf het visitors centrum rijdt er een verplichte pendelbus naar de onderkant van de berg. Vanaf daar loop je een stukje de berg omhoog voor een tocht met de kabelbaan. Deze kabelbaan brengt je aan de voet van de grote muur.

Het is heel moeilijk om te vertellen wat het gevoel is. Ik denk dat iedereen de muur weleens op tv of foto's ervan heeft gezien. Het is onwerkelijk mooi ! We zijn er alletwee wel even stil van geworden. We zijn zijn ruim een kilometer de muur heen afgelopen en ook weer terug. Bij het ene punt was het gezicht nog mooier dan het ander. Het was wel klimmen en klauteren. Het is zo dat alle trede, verschillende hoogtes hebben.van 5 cm tot 60 cm. Het ene stuk is enorm steil en het andere weer niet, al moet ik zeggen dat het voornamelijk steil is.

Het is ongeloofelijk hoe ze dit in de huidige tijd zouden kunnen maken. Het landschap is zo gloeiend, laat staan hoe ze dat toen heben gebouwd.

Helaas is het hele bezoek blijven regenen, maar we waren wel precies op tijd. Toen wij vertrokken kwam de bewolking lager te liggen en hierdoor kon je niet zo ver meer kijken. Met als resultaat dat je het hele effect van de muur kwijt bent. Beoordeel zelf de foto's.

Na ons bezoek aan de grote muur, reden we na een luch terug naar het noorden van Beijing. Aan de noordkant van Beijing bezochten we de beltoren. Deze toren werd vroeger gebruikt om de bewoners binnen een stadsmuur te laten weten wanneer de deuren van de stad dicht gingen. Mensen wisten dan meteen wanneer men binnen moest zijn.

Aansluitend bezochten we een oude Hutong. Dit zijn de oude traditionele wijken van Beijing. Er zijn er de afgelopen jaren een hoop verdwenen, maar de oude Hutongs rondom de verboden stad zijn beschermd gebied.

We stapten op een ouderwetse Riksja en werden door de Hutong heen gereden. We maakte een aantal stops, onder andere bij een familie die nog steeds leeft in de hutong. Het is enorm appart om te zien dat mensen hier niet voorzien zijn in prive sanitair. Dit is nog stees op de ouderwetse manier en is openbaar. Familie vertelde dat het tot voor kort nog zo was, dat als ze gebruik wilde maken van een openbare douche, dat ze dan 2 haltes moesten reizen met openbaar vervoer.

We eindigde ons Hutong avontuur op een lokale markt. De chineese markten mogen niet zoals bijvoorbeed in Thailand, in de openbare lucht zijn. Ze bouwen hiervoor een markthal en hierin wordt dan de lokale markt geplaatst. Je kunt hier alles wat je zoekt vinden. Groenten, fruit, vlees, vis, echt alles. De chinezen gebruiken alles van het vlees en je kunt dit ook allemaal hier krijgen. Ik zal jullie besparen welke luchten er allemaal hangen.....

Het was inmiddels 18 uur en het gezamenlijke programma zat erop. Echter er waren een aantal mensen, waaronder wij. Die het Olympisch stadion graag wilde zien. In 2008 waren de Olympische spelen in Beijing. Hiervoor werd een prachtig stadion gebouwd. Beter bekend als het vogelnest. Uiteindelijk zijn we met 10 personen met de Metro nar het Olympisch Stadion gegaan. Het is ongeloofelijk dat er zo iets groots is gebouwd voor de Olympische spelen. Het was erg mooi om dit te zien, zeker nu we er toch zijn.

We waren om 21.00 uur terug in het hotel. We hebben voor ons zelf nog een Amerikaans diner mee genomen en zijn lekker neergeploft in onze kamer. Vanavond moeten we er voor zorgen dat we alles weer klaar maken voor vertrek.

Ook morgen gaat de wekker weer om 06.00 uur. We brengen dan eerst een bezoek aan het zomerpaleis van de Keizer en reizen daarna per Hoge snelehidstrein richting Xi'an.Weer een volle dag.

Manouk

Zijn zeker hele mooie fotos geworden! Kan me voorstellen dat als je daar staat je even helemaal stil wordt. Prachtig.
Maar uh.. ik zag slippers op een foto.
Daar heb je toch zeker niet die muur mee beklommen?!

Geniet ervan xxx

Jaap en coby

Het is weer een mooie dag daarin China was vast een hele beleving met de trein 300 km per uur zie je dan nog wat van de omgeving geniet er van en tot morgen