Joshua en Sophie op reis

Dag 3 Beijing

Het is erg leuk om jullie reacties te lezen. Het is fijn om te zien dat jullie reageren op de verhalen en de foto's. Bedankt hiervoor en blijf dit aub doen!

Voor ik ons avontuur van vandaag vertel, moet ik jullie eerst uit de spanning halen. Pauline merkte terecht op dat ik helemaal niet meer terug ben gekomen op het jonge stel dat bij ons in de groep zit. Aangekomen op de luchthaven van Beijing zagen we namelijk dat het stel dat tegen over ons zat bij Starbucks, ook daadwerkelijk het jonge stel was dat zich bij onze groep aansluitte. Hoe toevallig kan dat zijn ! Ze komen uit Zeeland, dus ook niet eens zo heel ver bij ons vandaan.

Vandaag stond er een druk programma voor de boeg. De Wake-up call zou vandaag om 06.30 uur gaan, maar we hadden de wekker al bewust om 06.00 uur gezet. Zodat we op ons gemakje konden opstarten. Na een heerlijk ontbijt zijn met de bus richting het plein van de hemelse vrede gegaan. Ik denk het bekendste plein ter wereld. Tot een aantal jaren terug was dit het grootste open plein ter wereld. Dit was todat het Mausoleum van Mao op het plein werd geboud. Dit staat precies op het midden van het plein en hierdoor is het niet meer het grootste plein ter wereld. Dit is nu in Mexico.

Op het plein vertelde Jochen ons van alles over de gebouwen die er vroeger stonden en die er nu staan. Het Nationaal Museum, het regeringsgebouw en het mausoleum zoals eerder verteld. Ook de poort van de Hemelse vrede grenst aan het gelijknamige plein. Althans, de vertaling is niet helemaal goed gedaan, want eigenlijk heet het Plein van de poort van de Hemelse vrede. Dat bekte niet zo lkkr en dus is de vertaling naar het Nederlands veranderd naar Plein van de hemelse vrede.

Volgens Jochen was het rustig vandaag, maar wij vonden het erg druk. Opvallend is dat er enorm veel Chinezen aanwezig waren. Dit komt omdat de Chinezen eigenlijk pas sinds 2007 mogen reizen. Het makkelijkste om te reizen voor een Chinees gaat nog steeds in eigen land. Dit omdat de Chineese regering zeker wil weten dat diegene ook terugkomt. Daarom gaan veel Chinezen op vakantie in eigen land. Beijing is dan een van de hooggeplaatste steden voor de chinees.

Onder de poort van de hemelse vrede door. Hier hangt het grote portret van Mao. Mao is diegene die in de vorige eeuw China uitriep tot een republiek. Als we onder de poort doorlopen komen we uit in de Verboden Stad. Hier woonde van 1420 tot 1911 de Keizer met zijn familie en personeel. De verboden Stad is omringt door grote muren en was vroeger alleen toegangelijk voor personeel, leveranciers en de keizerlijke familie. Buiten het zomerpaleis(waar we overmorgen komen) kwam de keizer nooit buiten de poort. Hij moest vanuit de verboden stad, China regergen.

Tijdens onze tocht door dit enorme complex kwamen we onder andere het Keizerlijk Paleis, het privevertrek van de keizer en de keizerlijke tuin tegen. Het is een enorm bouwerk met vele gebouwen, vertrekken en pleinen. De echte traditionele bouwstel afgewert met de kleinste details.

Na de indrukken van het plein, de poort en de stad. Zijn we via een heerlijke lunch doorgereden naar de Tempel van de Hemel gereden. Dit gebouw ligt midden in een prachtig stadspark. In dit park wordt er door de lokale bevolking veel gezongen, gedans, een spelleje Majohng gespeeld of gewoon lekker gewandeld. Jochen vertelde ons van alles over de gebouwen dit in dit park staan. Ook bevindt zich in dit park het Altaar plaats. Dit is de plek waar de keizer tot de goden sprak.

Na het verlaten van het Park zijn we via een Marktcentrum gereden. Hier vindt je alles wat er na te maken valt. Kleding, tassen, electronica, horloges, enz... Het is ook vooral de bedoeling dat je afdingt. Nou dit hebben we ook gedaan. We wilde als voorbeeld 3 magneetjes hebben voor op de koelkast. Het beginbedrag wat met hier voor vroeg was 65 Yuan.(10 euro). Dat is best veel geld voor 3 van deze toeristenmagneten. Uiteindelijk hebben we ze mee genomen voor 20 Yuan(net iets meer da 3 euro). Sharon(gids) vertelde onse dat dit vrij normaal is. Je moet minimaal 50% eraf krijgen, anders hoef het niet te doen. Uiteindelijk weet je niet hoe lang het werkt. Origineel is het niet....

Na dit bezoek vertrokken we iets meer richting het centrum voor een traditioneel Peking eend diner. Het is niet heel anders dan een standaar diner. Er is een grote ronde tafel met een draaiplateu in het midden. Hierop worden allerlei lekkernijen neergezet. Als de Peking Eend klaar is wordt deze op traditionele wijze gesneden. De kunst hiervan is dat aan ieder stukje vlees een knapperig huidje moet zitten. Je moet van eend houden, maar wij vonden het erg lekker en een ervaring om mee te maken.

Na het diner stond er vanavond een Kung Fu show op het optionele programma. Deze hebben wij over geslagen. Wij zijn samen met reisleider het openbaar vervoer in gedoken. Met de Metro van Beijing terug naar het Hotel.

We zijn rond 21 uur op de kamer en zijn we lkkr gaan ontstpannen en douche gepakt. Een verhaal schrijven en de foto's uploaden is immers ook niet binnen 5 minuten gebeurd :-)

Morgen staat onder andere de Grote Muur op het programma. Net als vandaag gaat de wekker weer om 06.00 uur. Ik ga zo na het plaatsen van dit verhaal, ook de foto's uploaden.

Marianne

Indrukwekkend. Net of je het script van de last emperor leest. En ik hoor van veel mensen dat het eten in China zo slecht is. Maar wat ik zo lees klinkt super.

plien

Phoe blij dat de spanning eraf is ????
????

Mark Bos

Geweldig verhaal, en je hebt weer een vakantieadresje in Zeeland. Veel plezier verder.

Manouk

Leuk om jullie eerste 3 dagen zo tot in detail te lezen. Wat schrijf je toch leuk, een soort geschiedenislesje maar dan interessanter haha.
Geniet er van !!!

Bob Broekhuis

Vele plezier, geniet van al het indrukwekkende en van elkaar natuurlijk!