Joshua en Sophie op reis

Dag 17 San Francisco

Op tijd de wekker gezet. Om elf uur zou de boot wegvaren vanaf Alcatraz Landing (pier 33). Om 10.30 uur moesten we ons daar melden. We wisten dat we ruim een uur van te voren het openbaar vervoer moesten hebben om op tijd te komen. Vanaf ons hotel moet je eerst met de trolleybus naar Market street (centrale straat) en dan de tram naar Pier 33. Uiteraard moesten we eerst nog even ontbijten. Gelukkig is dat hier in het hotel geregeld. Dus om 09.30 uur stonden we te wachten op de bus voor het Hotel.

Na onze rit met het openbaar vervoer, waren we blij dat we een uur van te voren waren weg gegaan. Precies om 10.25 uur stonden we op Pier 33. We hebben nog heel even staan wachten, maar na ongeveer 15 minuten konden we gaan inschepen. De boot vertrok precies om 11uur. Als je van plan bent om Alcatraz te bezoeken. Zorg er dan net als ons voor dat je kaartjes van te voren reserveert. Dit kan gewoon via internet en je kunt ze dan direct uitdraaien. Ook vandaag zagen we dat mensen pas de volgende dag of de dag erna terecht konden. Dat is natuurlijk erg vervelend als je er maar 1 of 2 dagen bent.

Na een boottocht van een klein kwartiertje stonden we aan de wal op Alcatraz Eiland. Als je aankomt op het eiland staat er een Ranger die je ontvangt. Hij vertelt wat je allemaal kunt doen op het eiland en wat de regels zijn. Joshua is al eerder op Alcatraz geweest en weet waar de audiogids is.
Deze audio gids is voor iedereen gratis af te halen. Deze gids leidt je door de gevangenis heen. Hier is ook de nederlandse taal beschikbaar !!!
De tour neemt je mee in de tijd dat de gevangenis nog open is. De rondleiding wordt gedaan door een aantal voormalig werknemers en door een aantal oude bewoners van Alcatraz. Zo kom je van alles te weten over de slag om Alcatraz en de verdwijning van drie gevangen. Opvallend is dat deze ontsnapte nog steeds gezocht worden. Als je ze vindt ontvang je $ 25.000,- per persoon. Echter niemand gelooft dat deze mannen ooit de kant hebben gehaald.

Na onze rondleiding hebben we de rest van het eiland bezocht. Een gedeelte van het eiland was afgesloten. Dit in verband met het broedseizoen. Er zijn ongeveer 35 vogelsoorten die daar nestelen, waarvan 5 soorten die bedreigd zijn.

Inmiddels zijn we ruim 2,5 uur verder en beslluiten we het eiland af te gaan. We nemen de boot weer terug richting het vaste land. We zitten vlak bij Fishermanswharf en we hebben wel trek in een hapje. We besluiten bij de Italiaan op het teras in de zon te gaan zitten. Heerlijk genoten van Spaghetti met een Snitzel Milanese. Uiteraard met een heerlijk glaasje wijn erbij.

Vanaf Fishermanswharf hebben we de tram genomen naar Downtown San Francisco. We hebben Chinatown bezocht. Super leuk om te zien dat er binnen een stad een stukje China ligt. Zelfs de agenten die daar rondrijden zijn Aziatisch. We hebben verschillende winkels bekeken. Na ons bezoek aan Chinatown zijn we op de wereldberoemde Cable Cars gestapt. We moesten 2 verschillende hebben. Bij de eerst moesten we binnen zitten, maar de tweede hebben we aan de zijkant gehangen. Een ware belevenis, dit moet je doen en meemaken als je in San Francisco bent.

We zijn afgestapt bij Lombard Street. Lombard street is de meest bochtige straat ter wereld. Het is eigenlijk ook uit noodzaak geboren. Het gaat slechts om een klein gedeelte van dan straat (1 Blok), deze ligt op de Russian Hill. De helling ligt op 27 graden en dat is veel te steil om recht naar beneden te rijden. Daarom zijn er sinds 1922 acht haarspeldbochten neergelegd.

Na ons bezoek aan Lombard street was het tijd om terug te gaan naar het hotel. Dit is 3 bloks lopen vanaf Lombard street.

Morgen staat onze laatste dag San Francisco al weer op de planning. De tijd vliegt voorbij !!! Morgen gaan we nog wat mooie dingen in de stad bezoeken.