Joshua en Sophie op reis

Dag 14 Yosemite National Park

Het is toch fantastisch wakker worden in de omgeving. Als we de kamer uitlopen kijken we uit op de Merced. Deze rivier komt vanuit Yosemite NP. De ingang van het park ligt hier niet ver vandaan. We waren vanmorgen op tijd op gestaan om ook op tijd in het park te kunnen zijn.

We reden het park in en kwamen vrij snel een groep muilherten tegen. Ze waren rustig aan het grazen in de valley. Na nog een kijkje te hebben genomen bij Bridaveil Fall, zijn we doorgereden naar het visitors centre. Hier kun je makkelijk je auto parkeren en kun je de shuttle bus pakken die je overal in het park heen brengt. We hebben eerst de bus gepakt naar de Mist trail. Deze trail i 2,6 km lang en brengt je naar de voet van de Vernall Fall. Het is een pittige toch met een flink steigings percentage Het is absoluut de moeite waard. Je hebt een prachtig plaatje op de waterval.

Na deze trail hebben we de shuttlebus gepakt naar de start van de Mirror Lake trail. Deze tocht heeft een lengte van 6 km. Een behoorlijke wandeltocht. Het nadeel van dit pad is dat het ook gebruikt wordt voor ruitertochten. Laten we zeggen dat de grond daar goed bemest is. We waren ongeveerd 2,5 km onderweg toen Joshua zijn schoeisel het begaf. Hij is vanaf daar op blote voeten verder gegaan.
Aangekomen bij het Mirror Lake, vertelde een Amerikaan ons dat het Lake eigenlijk helemaal niet meer bestaat. Men heeft toen dr tijd het meer gegraven en de afgelopen jaren hebben de rangers de natuur zijn gang laten gaan en is het meer bijna niet meer zichtbaar. De beek die er door heen loopt, Tenaya Creek, die gaat nog steeds door het vormalige meer heen. Op sommige punten is deze beek wel meer dan 5 meter diep.

Na ruim 3 uur wandelen en genieten van de natuur kwamen we terug bij de busstop. We hebben de bus gepakt naar Yosemite Village. Hier hebben we lekker wat geluncht. Na het bezoek van de giftshop(tijdelijke schoeisel Joshua), museum en het visitors centre, zijn we terug gegaan naar de parking. Vlak bij de parking werden we verrast door een bezoek van muilherten. Met de auto zijn we Yosemite village uit gereden en doorgereden naar Yosemite Falls. Hier hebben we onze 3e trail gelopen van vandaag. Dit was een korte en niet erg steille. De trail brengt je bij de voet van de lower Yosemite Falls. Het is bijzonder om zo veel watervallen in een park te mogen zien. Dit is absoluut de allermooiste! Met een enorm geweld valt het water naar beneden en gaat het verder als de Merced River.

Het was inmiddels half zes en de zon begon al weer te zakken in Yosemite Valley. Dat betekend dat het voor ons tijd was om afscheid te gaan nemen van dit prachtige natuurpark. Yosemite NP, een park dat je absoluut op je lijstje moet zetten als je het westen van Amerika wilt bezoeken. Bij voorkeur van mei t/m juni. Volgen de rangers is dat het beste tijdperk voor de verschillende watervallen. Het is wel een stuk drukker dan in de overige parken. Dat merk je, maar je hebt er geen hinder van.

We rijden terug naar ons hotel, waar we ook vanavond overnachten. We hebben een enorme hoeveelheid foto's mee terug genomen uit Yosemite National Park. Uiteraard gaan we er een aantal van met jullie delen (foto pagina).

De tweede week van onze road trip door Amerika zit er op. We reden in onze eerste week 904 miles (1446 km). Deze tweede week reden we iets minder, namelijk 850 miles (1360 km). Dat brengt ons op een tussenstand van 1754 miles (2806 km).

Morgen vertrekken we op tijd richting het westen. San Francisco staat op het programma. Als het goed is hebben we dan betere wifi en zal ik jullie zoals beloofd de foto's van gisteren en vandaag extra plaatsen. Nog even geduld dus.... :-)

Wij gaan een hapje eten en daarna lekker ontspannen. We hebben gezien dat ze hier een Jacuzzie hebben !

belevenissen van vandaag